Nederland in top-20 van nieuwe ranglijst Financial Secrecy Index 2022

• 17 mei 2022

Oxfam Novib/Tax Justice Nederland persreactie

Nederland staat op de 12de plaats in de nieuwste ranglijst van de Financial Secrecy Index (FSI). Deze ranglijst, opgesteld door Tax Justice Network, rangschikt wereldwijd landen op basis van hun juridische en financiële systemen en in hoeverre die het mogelijk maken voor personen en bedrijven om vermogen te verbergen en geld wit te wassen. De lijst wordt dit jaar aangevoerd door de Verenigde Staten, gevolgd door Zwitserland en Singapore. Nederland neemt de 12de plek in en doet het daarmee slechter dan beruchte belastingparadijzen als de Kaaiman-eilanden en Cyprus.

Milou Geuns, belastingexpert Oxfam Novib: “De problemen rondom het toezicht en de handhaving van sancties tegen bijvoorbeeld Rusland leggen bloot waarom Nederland zo hoog scoort op de nieuwe ranglijst. We moeten niet langer belastingontduikers, corruptie, georganiseerde misdaad en oligarchen faciliteren in Nederland. Dit vergroot de wereldwijde ongelijkheid nog meer.”

Arnold Merkies, coordinator van Tax Justice Nederland: “De wederom slechte score van Nederland verbaast ons niet. Het wordt nog altijd te makkelijk gemaakt om via Nederland je eigendom of belastingontwijkconstructie te verhullen. Willen we misbruik echt aanpakken, dan moet er werk van worden gemaakt om dit te veranderen.”

De top-15 van de Financial Secrecy Index 2022:

1. Verenigde Staten
  2. Zwitserland
  3. Singapore
  4. Hong Kong
  5. Luxemburg
  6. Japan
  7. Duitsland
  8. Verenigde Arabische Emiraten
  9. Britse maagdeneilanden
  10. Guernsey
  11. China
  12. Nederland
  13. Verenigd Koningrijk
  14. Kaaimaneilanden
  15. Cyprus

Nederland komt met haar 12e plaats dit jaar boven de Kaaimaneilanden, een van ’s werelds meest beruchte belastingparadijzen. Een belangrijke reden waarom Nederland nog steeds hoog scoort op de ranglijst is door het gebrek aan inzicht en transparantie op het gebied van uiteindelijk belanghebbenden (UBO). Geheimhouding op dit specifieke punt helpt de rijkste personen, criminelen en bedrijven om hun vermogens te verbergen en zo bijvoorbeeld belastingafdracht of sancties te ontlopen. In Nederland kunnen sancties – zoals het bevriezen van activa en het belemmeren van financiële transacties- worden ontlopen omdat er onvoldoende zicht is op bezittingen en de eigenaar van een in Nederland gevestigd bedrijf vaak niet goed te achterhalen valt.

Noot voor redactie:
Milou Geuns, belastingexpert Oxfam Novib, is beschikbaar voor interviews, contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683

Arnold Merkies, coordinator Tax Justice Netwerk Nederland, is beschikbaar voor interviews, 06-26070927.

Zie bijgesloten het persbericht van Tax Justice Netwerk, inclusief contactinformatie en links naar de index.
Link naar website waar de volledige resultaten van het onderzoek en methodologie van de FSI zal worden gepubliceerd op 17 mei: http://fsi.taxjustice.net/

Tax Justice Network is een internationale groep van onderzoekers en activisten die zich inzetten voor rechtvaardiger internationaal belastingbeleid en meer financiele transparantie.

Tax Justice Network staat los van (is onafhankelijk van) Tax Justice Netwerk Nederland.

In de ranglijst  van 2020 stond Nederland op een 8e plaats. De daling van plaats 8 naar plaats 12 komt vooral door het aandeel dat Nederland heeft in de wereldwijde markt voor offshore financiële diensten. Dit aandeel is gekrompen ten opzichte van 2020.