400.000 mensen in Gaza zonder regelmatige watervoorziening

• 25 mei 2021

Na de recente bombardementen worstelt Gaza met het opnieuw opstarten van de stroom- en watervoorzieningen voor de meer dan 2 miljoen inwoners. De meerderheid van de inwoners beschikt niet over genoeg schoon water na 11 nachten van bombardementen waardoor elektriciteits- en waterleidingen zijn verwoest. De waterproductie van de drie ontziltingsfabrieken in Gaza-stad is hierdoor ernstig aangetast, zo waarschuwt Oxfam vandaag.

Oxfam Novib beleidsadviseur Dirk Jan Jalvingh: “Elk van de 2,1 miljoen mensen die in de Gazastrook wonen, is getroffen door de bombardementen. Er zijn 240 mensen gedood, 258 gebouwen verwoest of beschadigd waardoor meer dan 1.000 huizen en bedrijfsruimtes zijn verwoest.  Bijna 100.000 mensen zijn door de bombardementen ontheemd geraakt en proberen naar huis terug te keren."

Noot voor de redactie:
Zie voor meer informatie het Oxfam persbericht. Contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683.