Home ActueelNieuws Syrië: aantal vluchtelingen al op 4 miljoen

Syrië: aantal vluchtelingen al op 4 miljoen

  • 9 juli 2015

‘Ik heb niets meer in Syrië. En hier in Libanon heb ik geen baan en geen geld.’ Abu Anas heeft zijn land moeten verlaten, net als inmiddels 4 miljoen (!) Syriërs. Een nieuw dieptepunt in de voortdurende crisis. Roep regeringen op om nu écht iets aan de noodtoestand te doen.

Abu Anas is met zijn vrouw en kinderen in 2012 van Aleppo naar Libanon gevlucht.  ‘Er is steeds minder voedselhulp’, zegt Annas. ‘Ik zal van andere vluchtelingen geld moeten lenen om eten te kopen.’

Abu Anas en zijn gezin trekken rond in de Bekavallei in Libanon
Abu Anas en zijn gezin trekken rond in de Bekavallei in Libanon. Foto:Yasmine Chawal/Oxfam

Bijna een vijfde van de Syriërs woont nu buiten het eigen land, op de vlucht voor de gruwelijke burgeroorlog. Zij worden in de buurlanden opgevangen en wachten op hulp die maar niet komt. Hulp waarop wordt bezuinigd (PDF). Hulp die de internationale gemeenschap zou moeten leveren.

Te weinig noodhulp

Farah Karimi, directeur van Oxfam Novib: ‘ Regeringen en rijke donoren bieden onvoldoende hulp. Zij schieten chronisch te kort in hun financiële steun aan de VN voor Syrië. En welvarende landen nemen nog geen 2% van de zwakste vluchtelingen op. Nederland bijvoorbeeld nodigt maar 500 Syrische vluchtelingen uit. Een beschamend laag aantal.’

 ‘Rijke landen zoals Nederland moeten meer bijdragen aan humanitaire hulpverlening’, vervolgt Karimi. ‘Er moet meer worden geïnvesteerd in de gezondheidszorg en onderwijs van de buurlanden die nu 4 miljoen vluchtelingen opvangen.’

Wat jij kan doen

4 miljoen Syrische vluchtelingen zoals Abu en zijn gezin moeten iedere dag opnieuw weer zien te overleven. Samen kunnen we hun lot verzachten door regeringen op te roepen om meer hulp te geven. En om te helpen een eind te maken aan de aanvallen op onschuldige burgers. Doe met ons mee!

Bron: Oxfam Novib, 09 juli 2015

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.