Maurits van Schie | Gaudí Real Estate & Brand Positioning
Wat doe je als je door een pandemie je baan kwijtraakt? Dan start je een eigen bedrijf. Als het aan Maurits van Schie ligt tenminste. Onder de naam Gaudí Real Estate & Brand Positioning slaat hij sinds februari 2021 de brug tussen merken en commercieel vastgoed. Maar bovenal zoekt hij manieren om iets voor anderen te betekenen. Als startende ondernemer weet Maurits namelijk als geen ander hoe waardevol support is. Privé steunde Maurits Oxfam Novib al jaren, dus om dit zakelijk door te trekken naar het Ondernemers voor Ondernemers netwerk voelde als de juiste stap. En daar zijn wij natuurlijk heel blij mee!
Een basiliek als inspiratiebron
Toen Maurits als kind naar Barcelona op vakantie ging was hij gefascineerd door de architectuur. ‘Met name de Sagrada Familia van Gaudí maakte indruk. Uiteindelijk ben ik mede daarom Bouwkunde gaan studeren.’ De naam voor zijn kersverse bedrijf is ook allerminst willekeurig. ‘Ik zocht iets anders dan Maurits van Schie BV.’ Een korte brainstormsessie resulteerde in Gaudí Real Estate & Brand Positioning, een naam die teruggrijpt naar zijn jeugd. ‘Dit betekent echt veel voor mij. Het is de reden waarom ik sta waar ik nu sta.’ Vanuit zijn bedrijf vormt hij sinds dit voorjaar de schakel tussen merken en vastgoed, bijvoorbeeld wanneer een internationale speler zich in Nederland wil vestigen. ‘Bij hen ontbreekt het aan kennis of ze hebben simpelweg het netwerk niet. Daar kom ik om de hoek kijken.’
Het laatste duwtje
De coronapandemie heeft Maurits plotsklaps op een andere carrièrepad gezet. ‘Ik werkte voor citizenM Hotels, maar daar kwam door covid al na anderhalf jaar een eind aan.’ Toch ging hij niet bij de pakken neerzitten en greep zijn kans te onderzoeken wat hem gelukkig maakt. ‘Na de nodige zelfreflectie en gesprekken met anderen was ik eruit: ik ga een bedrijf starten.’ De vele uren aan de tekentafel resulteerden ook in een inventieve aanpak om écht impact te maken; met iedere factuur die Maurits stuurt krijgt de betreffende klant drie goede doelen voorgelegd, waarvan het Ondernemers voor Ondernemers netwerk er één is. De klant bepaalt aan welke van de drie hij een percentage van de winst schenkt. ‘Ik zocht naar instanties die verschillende thema’s raken en waar ik zelf feeling mee heb.’ Zo koos hij het Oxfam Novib’s Ondernemers voor Ondernemers netwerk voor het topic mens, de Sagrada Familia als cultureel doel en Forestwise, dat zich in Borneo ontfermt over de orang-oetan en het regenwoud, voor dier en wereld. Een mooie manier om de klant in zijn gedachtegoed mee te nemen als het aankomt op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Anderen activeren
De eerste donatie via zijn onderneming is een feit! En wel aan Oxfam Novib. ‘Het leuke is: hoe meer winst ik maak, hoe meer ik doneer. Dat motiveert me om keihard te werken.’ Aan ambitie geen gebrek. Hoewel een groot bedrijf opbouwen geen doel op zich is, biedt dit volgens hem mogelijkheden om invloed uit te oefenen binnen bestuurslagen van organisaties. ‘Ik heb nog geen uitgestippeld plan, maar ik ga me zeker actief inzetten om bedrijven bewuste keuzes te laten maken. Of dat nu actief in het beleid is of reactief door goede doelen te steunen.’ Idealiter werkt hij enkel voor merken met dezelfde visie en doelen, maar dat is niet realistisch. ‘Ook al plant ik alleen een zaadje of zet ik de kleinste verandering in gang. Mensen in beweging krijgen is de eerste stap.’