Martin Bolderman - Sportverlichting.com

  • 22 januari 2021

Martin Bolderman - Sportverlichting.com

Het jonge bedrijf Sportverlichting.com in Deventer veroverde in korte tijd een nieuwe, groeiende markt: ledverlichting voor sportvelden. Oprichter Martin Bolderman: ‘Wij zetten in op duurzaamheid, in de breedste zin van het woord. Duurzame veldverlichting maar ook financieel gezonde sportverenigingen en daarmee ook gezonde gemeenschappen.’

Het begon allemaal zo’n vijf jaar geleden, toen Martin Bolderman met andere bestuursleden van de tennisvereniging in Wilp werkte aan een plan voor kostenbesparing. Martin vertelt: ‘De penningmeester en ik zochten alle bonnen op en schrokken van de hoge energierekening, die voor 70% te wijten was aan de veldverlichting. Kon dat niet anders, met ledverlichting? Na een rondvraag wilden slecht twee bedrijven in Nederland een offerte voor ledverlichting maken. We kregen een A4’tje met een bedrag zonder toelichting. Tja, dat werkt niet voor een sportvereniging, want hoe leg je dat uit op een ledenvergadering. En dus ben ik zelf aan de slag gegaan.’

Martin zocht het zeer nauwkeurig uit, van inkoop tot en met subsidies. Tijdens de ledenvergadering wist hij iedereen te overtuigen en kreeg hij toestemming om het uit te voeren. Bovendien werd hij meteen gevraagd voor een opdracht voor een lokale voetbalvereniging. Een vliegende start voor zijn bedrijf Sportverlichting.com in 2017.

Kinkt als een gat in de markt. Waarom pakten andere bedrijven dit niet op?

‘De wet van de remmende voorsprong. Veel bedrijven wilden geen offerte maken voor ledverlichting omdat zij al jaren onderhoudscontracten met sportverenigingen hadden, waarvoor ze iedere vijf jaar de conventionele sportveldlampen vervingen. Dat was hun verdienmodel. Ledlampen pasten niet in dit model want die gaan wel dertig jaar mee.’

Met ledverlichting energiekosten besparen. Over hoeveel besparing hebben we het dan?

‘De energiekostenbesparing verschilt natuurlijk per case. Stel, nieuwe ledlampen voor een sportclub kosten 30.000 euro. Met een landelijke subsidie van 10.000 euro en lokale subsidie van 2.000 euro kost dit dan nog 18.000 euro. Als een club hetzelfde lichtniveau wil, leveren ledlampen een energiekostenbesparing van ruim 80% op en is de investering binnen 3 jaar terugverdiend. Wil een club meer verlichting op de sportvelden, dan gaat het vaak om een energiekostenbesparing van 50% en zijn de lampen binnen 6 jaar terugverdiend.’

Wel een grote investering voor een sportvereniging. Hoe krijgen jullie hen over de streep?

‘Wij maken inzichtelijk wat het clubs nu kost en wat de besparing op termijn zal zijn. Bovendien regelen we gratis het subsidietraject als officiële intermediair. Wel zo fijn voor een vereniging die draait op vrijwilligers.’

 ‘En niet onbelangrijk, het verenigingsleven zit in ons dna. Veel medewerkers zijn zelf ook actief bij een vereniging. We denken mee met de uitdagingen van een bestuur en geven ’s avonds op een ledenvergadering uitleg. Het traject, van eerste contact tot en met het tekenen van een contract, duurt bij sportclubs aanzienlijk langer dan in het bedrijfsleven. Maar wij snappen dit en zijn hierop ingespeeld.’

Een succesvolle aanpak, zo blijkt. In vier jaar tijd is het bedrijf enorm gegroeid. Sportverlichting.com telt inmiddels 11 vaste medewerkers op kantoor en heeft 8 monteurs voor de installatiewerkzaamheden. Zelfs in 2020, het jaar van de corona-uitbraak, heeft het bedrijf een groei van 30%. Het jonge bedrijf heeft sponsorcontracten bij onder andere Heracles Almelo, Go Ahead Eagles en FC Utrecht en is daarnaast Official Partner van FC Twente en enkele sportbonden. Ook de eerste buitenlandse opdrachten zijn binnen. De tweede vestiging in België is een feit, net als een vertegenwoordiger in Spanje. Daarnaast heeft het bedrijf haar diensten uitgebreid met groene energie-inkoop en zonnepaneleninstallaties.

Volop duurzaamheid. Hoe past het steunen van Oxfam Novib hierbij?

‘Ons bedrijf stimuleert en organiseert duurzaamheid. In de breedste zin van het woord, want duurzaamheid is voor ons ook sportverenigingen financieel gezond houden en daarmee ook de lokale gemeenschappen. Wij willen een deel van de omzet teruggeven aan de samenleving. Dat doen we door sportclubs te sponsoren en door samen te werken met de Johan Cruyff Foundation. Het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk van Oxfam Novib past hier perfect bij. Lokale ondernemers steunen, zorgen voor lokale werkgelegenheid en zo gemeenschappen gezond houden.’

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies