Jos Frijters – DekoVerdivas

  • 15 mei 2018

Jos Frijters – DekoVerdivas

Drukkerij DekoVerdivas is ervan overtuigd dat het duurzamer en beter kan. Gewoon door lokale initiatieven te ondersteunen, hier in Nederland en aan de andere kant van de wereld. ‘Wij doen niet mee aan een race to the bottom, wij steken onze hand uit.’

Maar liefst 116 jaar ervaring in drukwerk, dat is DekoVerdivas. De drukkerij in Tilburg verzorgt zowel offset als digitaal printen en heeft een kostenbesparende web-to-print portal ontwikkeld. Hiermee kunnen klanten zelf drukwerk opmaken en bestellen bij DekoVerdivas.

Jos Frijters, directeur van DekoVerdivas: ‘Wij doen dit werk al zo lang en hebben daardoor eindeloos verstand van drukken en informatie op papier zetten. Ook denken we constructief met de klant mee: hoe kan de klant het beste zijn informatie communiceren en hoe kunnen we dat zo efficiënt mogelijk organiseren?’

Geen zak met geld

Sinds september 2017 steunt het bedrijf het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk van Oxfam Novib. Een bewuste keuze voor meer duurzaamheid. Jos: ‘Tot vorige zomer steunden we een voetbalclub. Toen dat contract eindigde, hebben we gekozen om bij te dragen aan een betere wereld. En dan geen zak met geld brengen, maar ervoor zorgen dat 1 euro 10 euro wordt door het slim te besteden. Ondernemerschap is een mooie manier om dingen voor elkaar te krijgen. Wij geloven echt in deze aanpak, om vanuit lokale bedrijven arme mensen te helpen.’

Lokale steun

‘Bovendien spreekt lokale initiatieven steunen ons aan’, vervolgt Jos. DekoVerdivas ondersteunt al jaren lokale, maatschappelijke organisaties en verenigingen. ‘Wij zijn een echt Tilburgs bedrijf en voelen ons betrokken bij onze omgeving en samenleving. Daarom vinden we het sponsoren van lokale initiatieven belangrijk. Actief zijn is ook goed voor het bedrijf zelf, want zo kom je altijd weer mensen tegen.’

Investeren in groen

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort ook groen. De drukkerij was een van de eerste met een milieukeurmerk voor de grafische industrie. Het bedrijf streeft continue naar minder belastende productieprocessen, bijvoorbeeld met chemieloze drukplaten en gescheiden afvalstromen. Jos: ‘Tegenwoordig kost het allemaal niks, maar hebben dingen vaak wel degelijk impact op het milieu. Het lijkt soms wel een race to the bottom, alles alsmaar goedkoper. Wij willen daar niet aan meedoen en investeren in groen en duurzaam.’

Dicht op de huid

‘Eigenlijk is mvo alles om je heen’, meent Jos. ‘Rekening houden met de omgeving en de wereld om ons heen. Het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk is onze manier van een steentje bijdragen, een manier die bij ons past. Bij Oxfam Novib hebben we een goed gevoel. Dicht op de huid zitten, de mogelijkheden ter plekke bekijken en daar op inspelen. We vertellen onze steun aan Oxfam Novib regelmatig in klantgesprekken, als een bevestiging van onze oprechte maatschappelijke betrokkenheid. En dat werkt erg goed.’

Zelf in actie

Het incident in Haïti heeft de mening van de drukkerij overigens niet veranderd. Jos: ‘Wij vinden dat zo’n incident geen aanleiding mag zijn om je handen ervan af te trekken. Op een afstandje zeggen: “Belachelijk, ik stop ermee”, dat doen wij niet. In je directe omgeving moet je ook niet zomaar de rug toekeren als het lastig wordt. Het makkelijkste is om je portemonnee te pakken. Moeilijker is het om zelf in actie te komen of iets te zeggen. Wij blijven onze hand uitsteken.’

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies