Hans Drenth - Som
- 22 maart 2017
Voor Hans Drenth zijn drie thema’s belangrijk bij het geven aan goede doelen: kinderen, kanker en ontwikkelingshulp. Maak kennis met een ruimhartige bedrijvenambassadeur.
Als ondernemer koos ik voor Oxfam Novib
‘Privé steunden we op een gegeven moment flink wat goede doelen. Toen we een paar jaar geleden een inventarisatie gingen maken, bleken dat er maar liefst 19 in totaal te zijn. Daarin mocht best een beetje gesaneerd worden. Omdat mijn schoonvader was overleden aan kanker, wilden we sowieso een organisatie steunen die zich sterk maakt voor deze rotziekte. In diezelfde periode kregen we kinderen, dus het werd ook iets met kinderen. En vanwege mijn ondernemerschap kozen we voor Oxfam Novib.'
Affiniteit met zelfhulp
'In eerste instantie was ik ‘gewoon’ donateur van Oxfam Novib. Maar wel vanuit de overtuiging dat het belangrijk is dat mensen de regie over hun leven in eigen hand nemen. Zo was ik erg gecharmeerd van een bepaald project waar vrouwen werden geholpen om een naaiatelier op te zetten, zodat ze hun eigen geld kunnen verdienen. Met alleen maar betalen voor de aanleg van een waterput heb ik gewoon wat minder.'
Overstap naar het ambassadeurschap
'Wat ik leuk vond, is dat ik door Oxfam Novib regelmatig werd benaderd met de vraag wat voor soort projecten ik het liefst zou steunen. Dat maakt het natuurlijk allemaal nog concreter. Daar houd ik van. Al snel leidde dat tot het ‘zakelijk’ geven. Sinds een jaar of twee ben ik nu bedrijvenambassadeur. Privé steun ik Oxfam Novib overigens ook nog steeds; via een zogeheten notariële schenkingsovereenkomst.'
Inspirerende netwerkbijeenkomsten
'Op dit moment heb ik eigenlijk alleen op onze website een verwijzing naar Oxfam Novib. Maar ik ben zeker van plan om een keer speciaal aandacht te vragen voor Oxfam Novib in mijn zakelijke netwerk club. Dat zijn ondernemers uit de regio die eens per twee weken bij elkaar komen. Misschien dat andere ondernemers dan ook gestimuleerd worden om bedrijvenambassadeur te worden. Ook de Oxfam Novib netwerkbijeenkomsten vind ik erg inspirerend. Er staat me een aantal gastsprekers bij met prachtige verhalen. Zeker de moeite waard om regelmatig naar toe te gaan.’
Smart Online Marketing
SOM, het bedrijf van Hans is gespecialiseerd in online marketing. ‘Voor onze opdrachtgevers verbeteren we de doelmatigheid van hun website, zodat deze meer oplevert. We kijken waar in het online koopproces verfijning en optimalisatie aangebracht kan worden.’