Geert Dolfing - Dolfing Druten
Lokale ondernemers ondersteunen, dat sluit naadloos aan bij de bedrijfsfilosofie van Dolfing Druten. ‘Wij geloven in lokale producten en regionaal afzetten,’ vertelt Geert Dolfing jr. van Dolfing Druten. ‘Dat is precies hoe wij het doen en meer Europese bedrijven het zouden moeten doen.’
Bijna honderd jaar, zo lang bestaat het familiebedrijf Dolfing Druten. Het verhaal begint in 1919 als Jan Dolfing een kleermakerij start. Zoon Geert Dolfing neemt in 1945 het bedrijf over en haalt het ministerie van Defensie als klant binnen. Functionele werkkleding voor het leger is het verzoek en het bedrijf specialiseert zich in waterdichte werkkleding. In deze niche breidt het bedrijf zich verder uit. In 1977 volgt de derde generatie met Peter Dolfing, in 2013 de vierde generatie met Geert Dolfing jr.
Familiebedrijf
‘We zijn een echt familiebedrijf, dat merk je aan verschillende dingen,’ vindt Geert Dolfing jr., directeur van Dolfing Druten. ‘Niet heel groot, 15 medewerkers nu. Toegankelijk voor klanten, je kunt hier zo binnenlopen voor overleg. En trouwe medewerkers, mensen werken hier vaak wel 25 jaar. Dat zegt wat over het bedrijf én over de mensen.’
Hoogfrequent lassen
Dolfings beschermende werk- en regenkleding – en inmiddels ook waterbedden, autodaken en waterdichte matrashoezen voor ziekenhuizen - worden gemaakt met behulp van hoogfrequent lassen. Doeken van PVC (polyvinylchloride) en PU (polyurethaan) worden met deze techniek aan elkaar gelast.
Geert legt uit: ‘Bij hoogfrequent lassen wordt door metalen strips spanning geleid. Dit zorgt ervoor dat PVC- en PU-moleculen gehusseld worden, er warmte vrij komt en de materialen aan elkaar gelast worden. Zo ontstaat er een verbinding die net zo sterk is als de rest van het materiaal.’
Onze kracht
Al die jaren haalt Dolfing Druten grondstoffen en producten uit Nederland en België, relatief dichtbij. Een bewuste keuze, zegt Geert. ‘Wij prefereren om onze spullen uit Nederland en België te halen. Wij vinden de materiaalkwaliteit in China is minder goed en minder constant. Maar toen iedereen alles uit China ging halen, was dat wel onze zwakte. Nu is het juist onze kracht. Zonde om het van zo ver te halen.’
Energieneutraal
Het afgelopen jaar heeft het bedrijf flink geïnvesteerd in duurzaam produceren. Geert: ‘Sinds dit jaar hebben we zonnepanelen op het dak. De energie die we nodig hebben voor onze productie genereren we met onze eigen zonne-energie. Daarmee zijn we energieneutraal. We gebruiken nu voor 80% gerecycled polyester of polyamide voor het achterdoek van de kleding. En onlangs hebben we het pand extra geïsoleerd en overal ledverlichting opgehangen. Onze footprint is hierdoor nog kleiner geworden. Dat is goed voor ons en de volgende generaties.’
Bedrijfsfilosofie
En ook sinds dit jaar: bedrijvenambassadeur van Oxfam Novib. Een vanzelfsprekende stap die past bij de bedrijfsfilosofie en de ingeslagen weg van duurzaamheid. Geert: ‘We willen onze verantwoordelijkheid nemen en juist deze aanpak past goed bij onze bedrijfsfilosofie. Wij geloven in bedrijven die lokale producten en diensten produceren en regionaal afzetten. Dat is precies hoe wij het doen en meer Europese bedrijven het zouden moeten doen.’
‘Mijn vrouw komt uit Zuid-Afrika, dus ik weet wel hoe het aan de andere kant van de wereld kan zijn. Ondernemen is in zulke landen niet gemakkelijk. Op deze manier geven we ondernemers financiële slagkracht met goede begeleiding.’
Duurzame uitdaging
Waar een wil is, is een weg. Ook op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Zo wil Dolfing Druten het bedrijvenambassadeurschap meer gaan uitdragen, onder meer op de website, en over vijf jaar producten maken die voor 100% gerecycled zijn. Alleen nog even wachten op de nieuwste technieken.
Geert: ‘Stuk voor stuk mooie uitdagingen. Net als het overtuigen van klanten om meer ‘lokale’ producten te kopen. Immers, het prijsverschil is tegenwoordig niet meer groot. De consument en overheid zijn al om, nu de bedrijven nog.’