Barend den Ouden – Prom’es Event Supplies

  • 22 juni 2018

Barend den Ouden – Prom’es Event Supplies

Wat is er nou beter dan lokale bedrijven een kans geven? Barend den Ouden van Prom’es Event Supplies weet het zeker. ‘Anderen helpen om zelf hun broek op te houden en zo kwaliteit van levens verbeteren. Mooier kan het toch haast niet?’

Prom’es Event Supplies in Molenaarsgraaf levert producten voor hardloop- en fietsevenementen. Het begon ooit met startnummers, inmiddels levert het bedrijf een compleet assortiment producten voor het binnen- en buitenland.

Tijd is kritisch

‘We leveren echt alles wat een evenementorganisatie nodig heeft’, vertelt directeur Barend den Ouden. ‘Van medailles tot bewegwijzering. We verzorgen deelnemersenveloppen met startnummers, chips, veiligheidspelden en programmaboekjes. Voor bedrijven maken we pakketten met t-shirts, bidons en parkeerkaarten. Alles moet op tijd klaar zijn en tijd is altijd kritisch, want evenementen willen de inschrijving uiteraard zolang mogelijk openhouden.’

Hobby

‘We doen dit werk al 22 jaar met veel plezier’, vervolgt Barend. ‘Destijds ben ik in mijn eentje begonnen, nu werken we met 18 mensen. Voor organisaties in Nederland maar ook in Frankrijk, België en Duitsland. Het is een leuke markt, want mensen die aan een evenement werken zijn vaak met hun hobby bezig. En dus hangt er altijd een prettige sfeer.’

Kwaliteit van leven

Het steunen van Oxfam Novib is haast een vanzelfsprekendheid voor Barend en zijn bedrijf. Barend: ‘Microfinanciering is geweldig, ik geloof hier echt in. Ondernemers die andere ondernemers helpen. Zo geven we samen lokale bedrijven een kans en kunnen mensen zelf hun broek ophouden. Het gaat om kwaliteit van levens verbeteren en jezelf bedruipen. Mooier kan het toch haast niet?’

Straal van 100 kilometer

‘Microfinanciering is ook een goede tegenhanger van de vrijemarkteconomie die momenteel doorslaat in alsmaar sneller en meer. Op de lange termijn levert de wereldhandel vooral problemen op, denk ik. Niet de grote partijen zullen hiervoor de prijs betalen, maar de kleine man. Ik geloof sterk in kleinschaligheid. Als het kan moeten we zoveel mogelijk producten en diensten lokaal regelen. Privé is dat gemakkelijker dan zakelijk, want ook wij halen producten uit China. Maar daar waar het kan proberen we het in een straal van 100 kilometer te regelen. Een thema dat steeds meer zal gaan spelen.’

Medewerker voorop

Met de term maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) kan Barend niet veel. Het bedrijf doet dan ook niet aan mvo, zegt hij. Of eigenlijk wel, maar dan zonder het zo te benoemen. ‘Mvo vind ik maar een containerbegrip, dat gebruik ik nooit. Je moet vooral kijken waarvoor je doet wat je doet. Voor mij zijn de medewerkers altijd het belangrijkste. Hun belang staat voorop. Zij moeten tevreden zijn, respect krijgen en kunnen werken in een prettige sfeer.’

Qoodybag

Geen mvo dus, maar wel bezig met milieuvriendelijke producten. ‘Evenementen kunnen groener. Zo zijn we op zoek naar alternatieven voor startnummers, die iets milieuvriendelijker zijn maar wel tegen een stootje kunnen. Ook hebben we de Qoodybag ontwikkeld, de digitale goodiebag. Vaak krijgen deelnemers na een evenement een tasje met aanbiedingen en reclame. Leuk, maar na twee keer kijken gooien de meeste mensen het weg. Kortom, verspilling van tijd, geld en grondstoffen. De digitale variant is beter voor het milieu, handiger voor de sponsor en interessanter voor de deelnemers. Wij zien hier wel toekomst in en zijn benieuwd welke branches nog meer deze duurzame tool willen gaan gebruiken.’

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies