Doe mee aan SDG Challengers

  • 4 december 2017

Global Goals voor Sustainable Development
Vanuit de core van jouw bedrijf bijdragen aan een beter wereld in 2030? Benut de Sustainable Development Goals als biggest business opportunity.

Sustainable Development Goals (SDG's), wat kun je ermee? Wij dagen je uit om met jouw bedrijf mee te doen aan de SDG Challengers. Breng jouw impact op stakeholders, milieu en maatschappij in kaart en koppel de SDG’s aan jouw bedrijfsvisie en -strategie. Ervaar welke veranderingen jouw bedrijf teweeg kan brengen.

Biggest business opportunity

Ga aan de slag met het SDG Challengers programma en benut de business opportunity’s van deze eeuw. Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag om hun bijdrage aan de Global Goals voor Sustainable Development, in het kort Global Goals of SDG's, te vergroten. Het doel: een wereld die er een stuk beter voor staat in 2030 voor jezelf, je medewerkers, maar vooral voor je kinderen. Geïnitieerd in 2015 door de VN.

Inmiddels hebben bijna 200 landen zich verbonden aan SDG's evenals wetenschap, goede doelen en bedrijven. En juist die bijdrage van bedrijven is key om de doelen te halen, omdat bedrijven in veel gevallen meer impact hebben dan overheden of maatschappelijke organisaties door hun kracht tot investeren, innoveren en opschalen.

Met jouw bedrijf bijdragen aan een betere wereld in 2030?

Daarom dagen wij jou als ondernemer uit om echt vanuit de core van je bedrijf te gaan bijdragen aan de SDG's. Doe mee aan het SDG Challengers programma. 

Doe mee en neem contact met ons op

SDG's, wat kun je ermee?

SDG’s bieden business opportunity’s van de eeuw. Hoewel de huidige schaal van de problematiek wereldwijd overweldigend is, biedt deze tegelijkertijd veel kansen voor ondernemers:

  • SDG’s kunnen gebruikt worden als een overkoepelend raamwerk om vorm en sturing te geven aan bedrijfsstrategieën, doelen en activiteiten en hierover te rapporteren en communiceren
  • SDG’s kunnen worden ingezet voor het identificeren van nieuwe business kansen
  • versterken van stakeholderrelaties
  • bijblijven bij beleidsontwikkelingen van overheden
  • (meewerken aan het) stabiliseren van maatschappijen en markten
  • creëren van een gezamenlijke taal rondom geformuleerde doelen.
  • door bedrijfsstrategieën te verbinden aan wereldwijde prioriteiten maak je jouw bedrijf klaar voor een duurzame toekomst

Vertaal SDG’s naar jouw persoonlijk leiderschap

Om de 17 Global Goals voor 2030 te behalen zullen bedrijven hun businessmodellen moeten aanpassen om in te kunnen spelen op grote uitdagingen als de uitputting van natuurlijke bronnen, snelle groei van steden, klimaatverandering en extreme ongelijkheid.

Om echt verandering teweeg te brengen is betekenisvolle en persoonlijke betrokkenheid bij de SDG’s nodig. Hiervoor is lef en commitment van het top management van een bedrijf nodig, En het is noodzakelijk dat juist de toekomstige leiders een goed beeld hebben bij de impact van huidige strategieën op mens, milieu en maatschappij.

SDG's in de core van je bedrijf

Wij nodigen je uit voor de SDG Challengers en met ons op reis te gaan om leren vanuit de toekomst mogelijk te maken. Met SDG Challengers onderga je met jouw bedrijf en toekomstige leiders een spreekwoordelijke reis en help je de organisatie in de zoektocht naar een duurzame toekomst. De methodiek is ontwikkeld door Oxfam Novib en het bedrijf Better Future. We dagen uit op:

  • in kaart brengen van impact op stakeholders, milieu en maatschappij (zowel positief as negatief)
  • SDG's koppelen aan de missie, visie en strategie van je bedrijf. Prioritering aanbrengen in de SDG's
  • SDG's persoonlijk maken. Door in real life te ervaren wat de positieve en negatieve effecten van jouw bedrijf zijn op milieu en maatschappij geloven wij dat werknemers trots en betrokken raken en de urgentie voelen een verandering te brengen
  • een systematische verandering teweeg brengen. Met inzichten in de impact van het bedrijf onderzoeken aan welke knoppen gedraaid kunnen worden om een positieve verandering teweeg te brengen om zo zowel de bedrijfs- al werelddoelen te dienen

Teasers

Naast het innovatieve en transformationele programma SDG Challengers, bieden we ook verschillende teasers aan. Korte sessies waarin we aan de hand van inspirerende voorbeelden aantonen wat de business opportunities kunnen zijn van de SDG’s en waarin we op een persoonlijke en interactieve manier verkennen welke SDG’s het meest impactvol zijn voor jouw bedrijf.

Kennismakingsworkshop SDG's
Voor bedrijven die kennis willen maken met de SDG's en willen verkennen welke SDG's prioriteit hebben binnen de organisatie, op basis van missie, visie en kernactiviteiten.
Duur: halve dag
Prijs: 2.000 euro

SDG's als business opportunity
Voor bestuurders van bedrijven met 150+ medewerkers. Tijdens een inspirerend diner, tonen wij aan de hand van voorbeelden van andere bedrijven aan hoe de SDG's ook business voordelen kunnen opleveren voor jouw organisatie.
Duur: 3 uur
Prijs: 500 euro

SDG Challengers full program
Voor bedrijven met minimaal 150 medewerkers.
Duur: 12 maanden
Prijs: 10.000 euro per deelnemer

SDG Stretch lab
Voor bedrijven die de SDG's al verweven hebben in bedrijfsstrategie maar graag uitgedaagd willen worden om te kijken waar impact gemaximaliseerd kan worden. Stretchen in de keten, van klant tot financier, van source tot afnemer. Samen gaan we op zoek naar gemiste kansen.
Duur: 1-2 dagen (verspreid over meerdere dagen)
Prijs: 5.000-7.000 euro

Resultaat

Toekomstige leiders die op hartsniveau verbonden zijn aan de purpose van hun bedrijf. Leiders die inzicht hebben in de impact van huidige businessmodellen op mens, milieu en maatschappij en in staat zijn deze te transformeren naar strategieën, producten of kansen gericht op een duurzame toekomst. Bedrijven die de SDG’s niet als een nieuw afvinklijstje hanteren, maar ze weten te vertalen in daadwerkelijke impact en het future proof maken van het eigen business model.
Na het doorlopen van het traject mogen de deelnemers zich Challengers noemen. Ze staan bekend als kritische innovatoren binnen het bedrijf. Buiten het bedrijf behoren ze tot een wereldwijd netwerk van Challengers, gelijkgestemden die vanuit hun eigen positie de wereld en het bedrijf beter maken.

Wie zijn wij?

Oxfam Novib werkt elke dag aan haar missie het verslaan van armoede. Haar kracht zit in het toepassen van verschillende aanpakken als lobby en activisme, ontwikkelings projecten, noodhulp, maar ze heeft ook jarenlange ervaring in het adviseren van bedrijven die actief zijn in opkomende economieën. In hoe zij de negatieve effecten van hun activiteiten kunnen verminderen en positieve effecten kunnen vergroten. Oxfam brengt expertise in over de Sustainable Development Goals en in het meten van impact. Ze vervullen de rol van ‘kritische vriend’ in het concept Challengers.

Better Future’s expertise is gericht op leiderschap, organisatie en persoonlijke ontwikkeling, MVO en strategie. Ze hebben jarenlang ervaring in het begeleiden van leiderschapsreizen, en strategievorming gericht op innovatieve business modellen en een betere wereld.
Better Future introduceert leiders binnen organisaties in de mindset waarin business en een goede wereld elkaar versterken. Ze inspireren organisaties, nemen leiders over de hele wereld mee op reis en wakkeren de vaardigheden om een ambassadeur van dit gedachtegoed aan, die in elk mensen zitten. Voor change, strategie, leiderschapsontwikkeling in de context van de ‘en-en-gedachte’ dat is waar je voor bij Better Future moet zijn.

Contact

Heb je interesse? Wil je meer weten? Neem contact met ons op. Wij vertellen je graag meer.

Doe mee en neem contact met ons op

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies