Ondernemers Q&A: Peter Veldhuizen - ZeeBoer

  • 13 mei 2022

Peter Veldhuizen - ZeeBoer

Dit is de zesde uit een serie Q&A's die we met ondernemers uit het OvO netwerk zullen doen in het kader van de corona crisis en wat dit voor hen als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Peter Veldhuizen van ZeeBoer b.v. aan het woord. 

"Als je kijkt naar de toekomst hoop ik wel dat we hier met z’n allen wat van kunnen leren. Het virus kan zich namelijk perfect verspreiden doordat we met het grootste gemak de hele wereld afgaan voor goedkopere productie. De natuur slaakt nu een zucht en misschien kunnen we met dat in ons achterhoofd het mondialiseren anders inrichten." ~ Peter Veldhuizen, ZeeBoer 

Peter over ZeeBoer:

ZeeBoer heeft zich sinds 1984 gespecialiseerd in het verspreiden van productinformatie voor bouwfabrikanten. Omdat de fabrikant veel kennis over bouwoplossingen heeft, ontwikkelt ZeeBoer digitale tools waarmee de fabrikant zijn kennis kan verspreiden richting alle partners in de bouw. Vrijwel alle sectoren binnen de bouwkolom behoren tot haar relaties. Vaak zijn in één branche meerdere A-leveranciers klant bij ZeeBoer. Sommige al meer dan 25 jaar. Het team van ZeeBoer heeft een unieke combinatie van bouwkunde, marketing knowhow en ICT-kennis. In 2017 nam Peter Veldhuizen het bedrijf over van oprichter Reindert de Boer.

Hoe gaat het met jou als persoon en met je familie?

Alles gaat gelukkig goed en iedereen is gezond. Ik heb twee kinderen van 6 en 8 die nog naar school gaan en heb het geluk dat mijn vrouw tijd heeft om ze les te geven thuis. Ondertussen wen je er wel een beetje aan maar ik zou liegen als ik zei dat de muren langzamerhand niet een beetje op ons af komen.

Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?

De wereld staat op z’n kop en je moet enorm anticiperen op een andere manier van zaken doen. Wij werken best veel digitaal (we maken digitale oplossingen voor bouwbedrijven) maar het persoonlijke contact is bij ons nog altijd primair geweest en nu merk je dat dat niet kan.
Wij maken in feite een marketing tool en verspreiden de productkennis voor onze klanten (de fabrikanten van bouwmaterialen). Tijdens het verkooppraatje van zo’n fabrikant moet er vaak met ons geschakeld worden omdat er een update moet plaatsvinden. Dat contactmoment moeten we zien te digitaliseren. Het kan allemaal wel, het vergt alleen wat omdenken.
Als je kijkt naar de toekomst hoop ik wel dat we hier met z’n allen wat van kunnen leren. Het virus kan zich namelijk perfect verspreiden doordat we met het grootste gemak de hele wereld afgaan voor goedkopere productie. Ook in onze sector bijvoorbeeld, het maken van BIM modellen (modellen waarmee je digitaal kunt bouwen) kun je in India laten doen maar daarvoor moet je vervolgens ook vier keer per jaar op en neer vliegen. De natuur slaakt nu een zucht en misschien kunnen we met dat in ons achterhoofd het mondialiseren anders inrichten.

Welke creatieve oplossingen heb je al zien ontstaan/ bedacht?

Wij maken online marketing instrumenten, dus denk aan een keuzetool of adviesapplicatie voor bouwfabrikanten waarmee ze zelf de markt op gaan. We proberen daar op in te spelen door te laten zien dat onze tools juist nu enorm van waarde kunnen zijn in deze tijden waarin er weinig tot geen face to face contact is.

Zie je ook voordelen van deze crisis en welke zijn dat?

Een groot voordeel voor ons is het feit dat we al veel werken met online instrumenten en dat de wereld op dat vlak verkleind wordt. Ik hoop ook dat de wereld wat minder klein wordt op het gebied van reizen en dat we niet straks na de crisis weer terug gaan naar wat het was. In het kort, dat iedereen een goede boterham kan hebben zonder alle onnodige transport en al het negatieve dat dat met zich meebrengt.

Welke tips heb jij voor andere ondernemers?

Nu preek ik natuurlijk een beetje voor eigen parochie omdat ik zelf een online dienst maak maar wat wij doen in die online diensten is uitermate geschikt voor deze tijden. Wij zetten productkennis om in online tools zodat de klant van onze klant makkelijker een productkeuze kan maken. Dat voorkomt dat je met al je klanten een afspraak moet maken. Dus omarm de digitalisering en zorg dat je online je kennis gaat vastleggen en die vervolgens kunt verspreiden.

Peter is een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met hem in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! bedrijven@oxfamnovib.nl 

 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies