Ondernemers Q&A: Hans ten Zweege - Holland Farming BV

  • 16 juni 2022

Circulair Ondernemen - Hoe doe je dat?

Dit is de vierde uit een serie Q&A's die we met ondernemers uit het OvO netwerk zullen doen in het kader van de corona crisis en wat dit voor hun als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Hans ten Zweege van Holland Farming BV aan het woord.

‘Ik vind dat we de positieve signalen moeten oppikken om de samenleving zo snel op gang te krijgen en de zaken weer te laten draaien. Mijn tip zou zijn om je niet gek te laten maken en zo snel mogelijk de draad weer op te pakken waar het kan’. ~ Hans ten Zweege, Holland Farming BV

Hans over Holland Farming BV:

Holland Farming is begonnen in 1991 rondom het samenstellen en vermarkten van biologische meststoffen voor professionele land-en tuinbouw, geïnitieerd door mijn schoonvader Hans Lindenbergh. Sindsdien is het uitgegroeid naar een bedrijf, dat haar ontwikkelde meststoffen verkoopt aan zo’n 30 landen wereldwijd. Het wordt toegepast op groenten, fruitteelt, granen, maar ook op cacoa, koffie en katoen. Onze klanten zijn veelal bedrijven, die naast meststoffen ook zaden (groentezaden en granen), substraten (potgrond, compost en dergelijke) en biologische bestrijdingsmiddelen lokaal aan boeren leveren. Daarnaast heeft Holland Farming een eigen netwerk van distributeurs. Zo is er een Holland Farming in Italië, in Roemenië, in Macedonië, in Paraguay en in Cameroun. Vanuit deze vestigingen leveren we ook andere agrarische producten van veelal Nederlandse bedrijven. Tenslotte hebben we een eigen laboratorium in Roemenië (voor bodemanalyse) en een eigen productiekas.

Hoe gaat het met jou als persoon en met je familie?

Het gaat op zich goed met ons. Ik heb een studerende dochter, een zoon die 4 vwo doet en nog een dochter van 8 die les via de computer krijgt dus het is volle bak bij ons thuis. Mijn vrouw werkt ook vanuit huis, ik ga zelf iedere dag naar kantoor. Ik reis normaal veel voor mijn werk maar nu al anderhalve maand niet, dat is ook wel apart voor het gezin. Het is gewoon allemaal heel erg wennen.

Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?

De grootste impact van de crisis is dat het er de hele tijd over gaat. We doen internationaal zaken en  ieder gesprek dat je voert begint ermee, ongeacht met wie je spreekt. Nou denk ik wel dat als er nu geen corona crisis speelde dat een van de grootste headlines de grote droogte zou zijn. We zitten in de landbouw en er heerst wereldwijd enorm veel droogte op het moment en dat heeft veel impact op onze zaken, ook in Oost Europa waar we normaal veel verkopen. We hebben ook veel zaken in Italië en onze mensen daar mogen pas sinds deze week de deur uit. Op meerdere vlakken voelen wij dus de impact van deze crisis.

Welke creatieve oplossingen heb je al zien ontstaan/ bedacht?

Om te beginnen doen we natuurlijk veel meer online. Ik reis vrij vaak om presentaties te geven en we zijn nu bezig om een presentatie op video op te nemen zodat we die kunnen vertonen in plaats van dat ik erheen hoef te reizen. Een presentatie is normaal voor zo’n 50 boeren waar je dan ook naderhand mee luncht dus dit is uiteraard geen vervanging maar wel iets wat het proberen waard is.

Zie je ook voordelen van deze crisis en welke zijn dat?

Ja, dat de druk op de natuur aanzienlijk minder is! We vliegen normaal veel en ook al compenseren we altijd onze vluchten voelt het wel goed dat er met een goed excuus even niet meer gevlogen wordt. Ik denk ook dat de creativiteit van de ondernemer nu juist naar boven moet (en zal) komen, met name in de dienstverlening. In ons geval moeten er flessen meststof de wereld rond, dat is onze core business, dus dat loopt door. We moeten mensen wel enthousiasmeren om dat te blijven doen en dat proberen we nu via social media voor elkaar te krijgen.

Welke tips heb jij voor andere ondernemers?

Ik vind dat we de positieve signalen moeten oppikken om de samenleving zo snel op gang te krijgen en de zaken weer te laten draaien. Mijn tip zou zijn om je niet gek te laten maken en zo snel mogelijk de draad weer op te pakken waar het kan.

Hans is een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met hem in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! bedrijven@oxfamnovib.nl 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies