Ondernemers Q&A: Frank Arts - Enable U

  • 10 juni 2022

Ondernemers Q&A: Frank Arts - Enable U

In deze serie Q&A's die we met ondernemers uit het OvO netwerk doen vragen we wat de corona crisis voor hen als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Frank Arts van Enable U aan het woord. 

"Ga op zoek naar jouw unieke toegevoegde waarde en hoe je die op dit moment kunt aanbieden bij alle mensen die het nodig hebben. Als je daar goed over nadenkt vind je altijd wel een antwoord. Dan volgt er vanzelf een go-to marketing strategie." ~ Frank Arts, Enable U

Frank over Enable U:

Enable U is dé integratiespecialist van Nederland. Enable U verzorgt complexe en beveiligde digitale informatiestromen tussen applicaties en andere informatiesystemen ‘as a service’. Daarnaast bieden we ook alle benodigde tooling voor API Management en Integratie ten behoeve van het realiseren van veilige koppelingen.
Door complexe integratievraagstukken te standaardiseren in aanpak, architectuur en levering, zijn we in staat om oplossingen te leveren die minder doorlooptijd, minder kosten en minder risico met zich meebrengen en meer schaalbaar zijn.

Hoe gaat het met jou als persoon en met je familie?

Met mijn familie gaat het goed, iedereen is nog gezond gelukkig. Het is wel een beetje wennen met het gebrek aan vrijheid maar tegelijk ook een tijd geweest waarin we elkaar laten merken dat we om elkaar geven.

Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?

Ten eerste natuurlijk dat we allemaal opeens anders gingen werken, vanuit huis met name. Qua vragen van klanten en ook het doorgaan van leveren liep alles heel goed door. We hebben nu zelfs nieuwe opdrachten gekregen, bijvoorbeeld van de GGD’s. Je hebt nu de mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen voor het maken van en afspraak maar dat komt ook straks online. Daarvoor moet er een veilige DigiD koppeling komen en dat stukje gaan wij doen. Dat is een voorbeeld van iets qua business wat echt rechtstreeks gerelateerd is aan Corona. Je ziet overal dat er nu meer focus wordt gelegd op digitale dienstverlening, ook bij de overheid. Dat communiceren tussen en veilig koppelen van systemen is iets wat wij doen en dat is nu erg in trek.
Eigenlijk hadden we zelfs drievoudig mazzel; ten eerste het type klanten die we hebben zoals de overheid, grote energieleveranciers, telecom en verzekeraars. Het tweede is wat we dan werkelijk voor ze doen in de vorm van technische koppeling en als laatste is dat we in abonnementsvorm werken wat enige vorm van zekerheid biedt. 

Welke creatieve oplossingen heb je al zien ontstaan/ bedacht?

Wat ik heel interessant vind is dat mensen nu echt gaan nadenken over hoe ze de waarde aan elkaar kunnen schakelen; waar haal ik mijn producten en dienstverlening vandaan en waar gebruik ik het voor. Dat wordt nu echt tegen een röntgenstraal gehouden waardoor veel mensen anders gaan denken. Dat vind ik heel verfrissend. Een voorbeeld daarvan is al die spullen (bijv mondkapjes) die we normaal uit China laten komen. Daarvan denken we nu ‘hoe kunnen we dit zelf maken’? In principe hebben we genoeg kennis, productiecapaciteit en techniek om het voor elkaar te krijgen. Je ziet dus als je alleen maar optimaliseert op kosten dat je heel veel flexibiliteit en onafhankelijk kwijtraakt, twee dingen die heel waardevol zijn. Als voorbeeld noem ik graag hoe Griekenland is omgegaan met de crisis. Hun Jaap van Dissel, een zeer inspirerend persoon, was echt een voorbeeldfiguur tijdens de crisis. Iedereen is achter hem gaan staan. Ze hebben een strikte lockdown gehad en nu komt er helemaal geen Corona meer voor… Ook hebben ze het tekort aan mondkapjes aangepakt door simpelweg aan de slag te gaan. Ze zijn niet vast blijven zitten in alle processen en procedures en zo is iedereen achter elkaar gaan staan. Ze zijn veel effectiever en beter en met een verenigd gevoel door deze crisis heen gekomen. Waar wij in Nederland op gingen sturen was getallen en capaciteit, zonder dat saamhorigheidsgevoel te cultiveren en koesteren.

Zie je ook voordelen van deze crisis en welke zijn dat?

Ik hoop dat we meer om elkaar gaan geven, met name de zwakkere en ouderen van onze samenleving. Die zijn misschien niet het meest productief in de zin van economische waarde creëren maar die kunnen ongelooflijk veel waarde toevoegen aan dingen zoals familiebanden, zorg en inspiratie. Ik hoop echt dat we in de spiegel gaan kijken als samenleving en onszelf afvragen waar het werkelijk nou allemaal om gaat. Leven en verbondenheid. Ik hoop dus dat er een soort van refresh knop wordt ingedrukt in de Nederlandse samenleving.

Welke tips heb jij voor andere ondernemers?

Ga op zoek naar jouw unieke toegevoegde waarde en hoe je die op dit moment kunt aanbieden bij alle mensen die het nodig hebben. Als je daar goed over nadenkt vind je altijd wel een antwoord denk ik. Dan volgt er vanzelf een go-to marketing strategie.

Frank is een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met hem in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! bedrijven@oxfamnovib.nl 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies