Ondernemers Q&A: Dick van Aggel- Medicura

  • 30 mei 2022

Dick van Aggel- Medicura

In deze serie Q&A’s die we met ondernemers uit het OvO netwerk doen vragen we wat de coronacrisis voor ze als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Dick van Aggel van Medicura aan het woord.

“Er komt altijd wel een nieuwe dag met nieuwe ideeën.”

Dick over Medicura B.V.

"Medicura is een service organisatie voor het uitlenen, verhuren en/of verkopen van medische hulpmiddelen. Deze services verzorgen wij voor zowel particulieren als zorginstellingen. Bij Medicura streven wij ernaar om het functioneren van mensen met een beperking te verbeteren. Dit doet Medicura door het aanbieden van medische hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen dienen voor de hulpbehoevende ter bevordering van het zelfstandig en veilig leven. Om onze diensten zo goed mogelijk uit te kunnen voeren werkt Medicura samen met verschillende organisaties. Denk hierbij aan thuiszorgorganisaties, huisartsenpraktijken, zorginstellingen en zorgverzekeraars.

Medicura heeft ook verschillende Zorgwinkels. De Medicura Zorgwinkel is een speciaalzaak voor gezondheids- en zelfzorgartikelen met als doel u zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen laten wonen. Naast de verkoop van medische hulpmiddelen is het ook mogelijk om verpleegartikelen te huren of zelfs gratis te lenen.

Medicura heeft hiervoor contracten met alle Nederlandse zorgverzekeraars."

Hoe gaat het met jou als persoon en met je familie?

“Met mijn omgeving en mij gaat het goed. Er zijn wel een aantal mensen in de familie die corona hebben gehad. Ook is er iemand aan overleden. Corona heeft een flinke impact. Op de zaak zijn er  een aantal mensen die corona hebben gehad of naasten van hen. Het is een langdurig traject. Gelukkig merk ik nu dat er in mijn omgeving geen mensen meer zijn die corona hebben. Natuurlijk moeten we nog wel oplettend zijn en mensen erop attenderen dat het er nog is.”

Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?            

“De grootste impact waren toch wel de Zorgwinkels. We hebben tien thuiszorgwinkels en we hadden maar dertig procent van de normale omzet. Dat is echt een flinke impact. Daar werken ongeveer 30 personen van ons totaal personeelsbestand van 110 personen. Ik had wel zorgen over de personeelskosten die daarbij komen kijken. We hebben die mensen wel in het magazijn gezet om andere werkzaamheden te doen, maar dat is ook niet ideaal. We hebben ook in verschillende ziekenhuizen winkels en die moesten allemaal dicht. Dat was een flinke impact voor ons als bedrijf.

We zijn wel doorgegaan doordat we een vitaal bedrijf zijn; we moesten wel. Mensen met corona hebben bedden nodig en die hebben we ook gebracht. We hebben ook veel coronahotels geïnstalleerd. Daarvoor hebben we bedden gebracht naar een mega hal of naar een hotel. Dat was fijn om te doen, maar ook goed voor de omzet. We hadden daardoor wat extra omzet, terwijl we op andere vlakken veel minder omzet hadden. Zo zijn we er toch doorheen gekomen. We hopen dat we hetzelfde jaar draaien als vorig jaar. We hebben geen subsidie of steun aangevraagd. We zijn wat dat betreft wel gewoon doorgegaan. Als we alleen winkels hadden dan had het wel echt pijn gedaan. Ik kan me helemaal voorstellen dat bedrijven heel erg in het nauw zaten en ik heb alle respect voor die ondernemers die helemaal dicht zijn gegaan en geen omzet meer hadden.

De grootste impact voor mij persoonlijk was dat zoiets ook daadwerkelijk gebeurt. Je kan je niet voorstellen dat we een pandemie krijgen. We hebben wel eens bij de brandweer geoefend (ik ben ook vrijwillig brandweerman) voor als zoiets gebeurd en ik denk dan altijd: ja, dat gaat toch nooit gebeuren. Als het dan gebeurd dan denk je dat er een ziekenhuisinfectie kan komen, maar dat je video’s en foto’s krijgt van alle hoofdsteden in Europa; dat kon ik gewoon niet geloven dat het ooit zou gebeuren. Het kan in films, maar dat zoiets in werkelijkheid kan had voor mij wel persoonlijk echt een impact.”

Heb je creatieve oplossingen zien ontstaan of zelf bedacht?

“We hebben een hulpmiddelen automaat ontwikkeld. Je hebt totaal geen contact met anderen, waardoor je zonder handcontact gemakkelijk hulpmiddelen uit de automaat kan halen. Helemaal coronaproof. Zo heb ik het nog nooit eerder genoemd. Toen wist ik ook nog niet dat er corona was. Dus wat dat betreft is er een nieuwe kans ontstaan voor de automaten. Mensen kunnen uit de automaat een rolstoel, krukken of andere hulpmiddelen halen. Mensen durfde niet naar de winkel en deze automaat zorgt ervoor dat ze wel de middelen kunnen krijgen die ze nodig hebben.”

Welke tips heb jij voor andere ondernemers?

“Positief blijven en naar kansen zoeken. Dat doen ondernemers altijd al. Er komt altijd wel een nieuwe dag met nieuwe ideeën. Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen zich zorgen maken. Als je helemaal geen mogelijkheid hebt om links of rechts te gaan is dat erg ingewikkeld.”

Dick is een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met hem in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! Bedrijven@oxfamnovib.nl

 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies