Ondernemers Q&A: Arnoud Bosveld - Company2Wear

  • 30 mei 2022

Ondernemers Q&A: Arnoud Bosveld - Company2Wear

Dit is de zevende uit een serie Q&A's die we met ondernemers uit het OvO netwerk zullen doen in het kader van de corona crisis en wat dit voor hen als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Arnoud Bosveld van Company2Wear aan het woord. 

"Een van de grote voordelen die ik zie is de mogelijkheid om thuis te werken en nu zien we dat dat prima kan werken. Zelfs op afstand kunnen mensen prima met elkaar schakelen dus ik denk qua belasting in uren maar ook voor de planeet zit daar een grote winst in." ~ Arnoud Bosveld, Company2Wear

Arnoud over Company2Wear: 

Door de aard van ons bedrijf, we zijn gespecialiseerd in bedrijfskleding, doen we eigenlijk al veel aan goede doelen. Restantpartijen gaan naar de kledingbank of naar recycling projecten. Ook geven we regelmatig kleding in bruikleen aan mensen die zelf geen geld hebben om representatieve kleding te kopen voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek. We vinden het belangrijk om iets terug te doen voor mensen. Maar om dit nu van de daken te schreeuwen, dat is niet echt onze stijl. 

Hoe gaat het met jou als persoon en met je familie?

Naar omstandigheden gaat het weer goed. Ik heb corona gehad en ben daar best goed ziek van geweest, vooral een week waarin je dingen meemaakt in je lijf die je niet herkent. Het is echt een andere griep dan normaal zeg maar. Het herstel gaat ook langzamer. Ik zit nu in week 5 en ben nu langzamerhand de draad weer aan het oppakken, zoals vanmorgen toen ik naar werk ben gefietst. Over een paar maanden ben ik vast weer op oude niveau. Het team van Company2Wear en ook privé is alle rustig en gezond

Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?

De grootste impact zit voor ons in de lockdown die heeft plaatsgevonden. Het eerste kwartaal hebben we nog goed kunnen draaien ook omdat wij zorgklanten hebben aan wie wij bedrijfskleding leveren waar corona crisis teams opgezet zijn. Daardoor hebben wij het in de maand maart heel erg druk gehad maar in april merkten we al bij onze terugkerende klanten dat veel bedrijven stilstonden en het nieuws gingen afwachten. Deze maand merken we gelukkig dat het weer een beetje in de lift zit. Ondanks dat we aanvoelen dat we dit niet oneindig lang vol kunnen houden blijven we zo creatief en positief mogelijk.

Welke creatieve oplossingen heb je al zien ontstaan/ bedacht?

We zijn bepaalde sectoren gaan benaderen waar nog wel heel veel gebeurt, denk aan bijvoorbeeld bepaalde zorg- en bouwbedrijven die nog doorgaan. Het Rode Kruis is voor ons natuurlijk nog een klant die in deze tijd juist drukker is. Maar als de andere klanten de helft doen is het nog steeds een situatie waar je geen invloed op hebt.
Wij hebben ons ook de afgelopen maanden gefocust op persoonlijke beschermingsmiddelen in onze benadering naar bedrijven. Normaliter leveren we dit ook al maar is de vraag niet zo groot en we hebben gemerkt doordat we daar veel aandacht aan besteden door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen we hier goed op in hebben kunnen spelen. De focus is wel iets verlegt maar je vindt andere manieren om aandacht te trekken tussen alle andere bedrijven.

Hoe reageren je medewerkers?

We houden ze zoveel mogelijk betrokken en delen voor zover mogelijk op een transparante manier de cijfers die voor hun ook van belang zijn. Morgen hebben we bijvoorbeeld een get-together en gaan dan nadenken over hoe iedereen aan de oplossingen kan bijdragen en hoe we als team deze situatie door kunnen komen. Dat houdt ook in dat we eventuele moeilijke scenario’s moeten bespreken en daarin met z’n allen creatief moeten zijn. Als team moet je het samen doen.

Zie je ook voordelen van deze crisis en welke zijn dat?

Een van de grote voordelen die ik zie is de mogelijkheid om thuis te werken en nu zien we dat dat prima kan werken. Behalve de productie want daarvoor moet je echt aan de machine staan maar voor de rest blijkt dat met de juiste inrichting het heel goed werkt.
Zelfs op afstand kunnen mensen prima met elkaar schakelen dus ik denk qua belasting in uren maar ook voor de planeet zit daar een grote winst in.

Welke tips heb jij voor andere ondernemers?

Goed nadenken over wat je business model is en wat je daar nog meer uit zou kunnen halen. Praat ook wat vaker met je klanten en zorg dat je ze goed begrijpen en wat hun drijft. Vraag hoe het met ze is en ga gewoon het gesprek aan. Dan kom je vanzelf bij elkaar.

Arnoud is al jarenlang een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met hem in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! bedrijven@oxfamnovib.nl 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies