Ondernemers Q&A: Erik de Haan ~ Multimediair

  • 30 mei 2022

Ondernemers Q&A: Erik de Haan ~ Multimediair

In deze serie Q&A's die we met ondernemers uit het OvO netwerk doen vragen we wat de corona crisis voor hen als persoon en ondernemer betekent. Deze week is Erik de Haan van Multimediair aan het woord. 

"Iets waarvan ik oprecht hoop dat we vol blijven houden als samenleving, is meer aandacht hebben voor elkaar. Of het nou de buren zijn of wie dan ook, dat men bereid is om een stapje extra te doen voor de medemens." Erik de Haan, Multimediair. 

Erik over Multimediair:

Multimediair houdt zich in hoofdzaak bezig met het adviseren en communiceren over nieuwe en bestaande pensioenregelingen. Dit kunnen ook bedrijfstakpensioenregelingen zijn zoals het ABP of beroepspensioenregelingen zoals voor fysiotherapeuten. We werken daarbij met eigen gemaakte rekenmodellen om inzicht te verschaffen in een veelal complexe materie.
Naast pensioen houden wij ons veel bezig met verzuim en arbeidsongeschiktheid. Soms eenvoudig door het afsluiten van een verzekeringsdekking voor arbeidsongeschiktheid, soms complexer zoals het wel of niet eigen risicodrager worden voor de Ziektewet of WGA.

Hoe gaat het met jou als persoon en met je familie?

Dat gaat gelukkig allemaal goed. We zijn allemaal nog gezond thuis. Ik heb twee kinderen waarvan er een al uit huis is en andere bijna gaat, dus het is vrij rustig gebleven.

Waar zit de grootste impact van deze crisis voor jou?

Voornamelijk zit voor ons de impact in het ontmoeten van nieuwe klanten. Dat is voor ons een tikkeltje ingewikkeld omdat je met een pensioen dat niet zomaar over de telefoon doet alsof je een verzekering afsluit van een paar tientjes. We merken dat de omzet daardoor stagneert. Later dit jaar verwachten we ook dat er bij een aantal klanten een krimp zal ontstaan en daar gaan wij ongetwijfeld ook last van krijgen.
Digitaal vergaderen gaat ook heel lastig voor ons. Meetings waarbij iets simpels moet worden uitgelegd aan een kleine groep mensen gaat nog wel maar ik heb bijvoorbeeld ook twee keer een presentatie geprobeerd te geven en dat ging simpelweg niet. Het maakt niet uit hoeveel grafieken ik maak, de materie is te ingewikkeld om het op zo’n manier uit te leggen. Vooral onderwerpen als pensioen en al helemaal een pensioen akkoord wordt als bijzonder ingewikkeld ervaren. In Zoom en Teams kun je toch niet helemaal goed zien of iemand het wel goed begrijpt of niet. Wat wel prima kan via die online middelen is een persoonlijke situatie van iemand uitleggen, daar is niks mis mee. Daar kun je dan ook goed de tijd voor nemen. Zodra de groepen echter wat groter worden is het uitermate lastig en ingewikkeld.

Welke creatieve oplossingen heb je al zien ontstaan / bedacht

Een van de dingen die we nu anders doen is de manier waarop we de 1 op 1 gesprekken inrichten. We gaan dieper op de materie in en dat vinden werknemers erg prettig. Mede dankzij het feit dat de reistijd nu is weggevallen hebben we meer tijd voor dit soort zaken. Wat we ook gedaan hebben is vaker contact opzoeken met klanten waar je normaal niet zoveel contact mee hebt, ook al is het maar telefonisch. We gebruiken de tijd die we nu overhouden voor meer waardevolle contactmomenten waar we voorheen misschien geen tijd voor zouden hebben gehad.

Zie je ook voordelen van deze crisis en welke zijn dat?

Ik denk dat het goed is dat we het nutteloze heen en weer rijden nu laten voor wat het is. Dat we goed nadenken over hoe belangrijk het daadwerkelijk is om die afstanden af te leggen voor dingen die we digitaal of met telecommunicatie even goed kunnen oplossen.
Nog iets waarvan ik oprecht hoop dat we vol blijven houden als samenleving is meer aandacht hebben voor elkaar. Of het nou de buren zijn of wie dan ook, dat men bereid is om een stapje extra te doen voor de medemens.

Welke tips heb jij voor andere ondernemers?

Kijk eens goed naar je eigen klantenbestand en besteed daar wat meer aandacht aan. Vaak kan dat in de hectiek van de dag een lagere prioriteit krijgen. Onderzoek nieuwe mogelijkheden met je bestaande klanten en vraag jezelf af of het type klant nog goed bij jou past. Pak meer tijd om alles goed onder de loep te nemen en naar je eigen strategie te kijken.

Erik is een van onze trouwe bedrijvenambassadeurs en staat altijd open voor nieuwe samenwerkingen. Als je met hem in contact wilt komen laat het ons weten, dan leggen wij de link! Bedrijven@oxfamnovib.nl

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies