OESO-cijfers: Nederland zakt uit top 5 van meest solidaire landen

• 11 april 2017

Nieuwe OESO cijfers over ontwikkelingsgelden

Terwijl de internationale uitdagingen verder groeien, verzaken rijke landen, inclusief Nederland, steeds meer hun verantwoordelijkheid om te investeren in ontwikkeling, stabiliteit en perspectief in de armste landen. Nederland, ooit voorloper in effectief ontwikkelingsbeleid, toont een gebrek aan leiderschap en zakt uit de Top 5 van landen die zich inzetten voor ontwikkeling. Dat blijkt uit de nieuwe OESO-cijfers van 2016 over beschikbare middelen voor ontwikkelingssamenwerking.

In de nieuwe lijst van topdonoren heeft Nederland haar plek geruild met Duitsland. Duitsland heeft haar budget voor ontwikkelingssamenwerking stevig verhoogd, met name om meer te investeren in stabiliteit en perspectief in Afrika.

Nederland zakt in 2016 onder de internationale norm van 0.7% van het BNI met 0.65% van haar BNI, een verlaging van 13,1% vergeleken met vorig jaar. Daarmee zet de verwachte verdere daling van het budget al sneller in, waarmee Nederland waarschijnlijk in 2019 onder de 0,46% van het BNI zou komen. Volgens de OESO kwam het slechts twee keer eerder voor sinds 1974 dat Nederland onder internationale norm van 0.7% van het BNI voor ontwikkelingshulp zakte.

De Nederlandse cijfers zijn, net als die van Duitsland en andere landen, ook nog eens geflatteerd, doordat Nederland een substantieel deel van het budget aan zichzelf uitgeeft. Zo rekent Nederland alsnog de eerstejaars asielopvang, in 2016 zo’n 435 miljoen EUR (9.3%) toe aan het OS budget. Ook subsidies aan het Nederlandse bedrijfsleven worden uit ODA betaald, waarover Nederland echter nog niet rapporteert aan de OESO.

‘Het Nederlandse beleid staat haaks op de ontwikkelingen in de wereld’, zegt Oxfam Novib directeur Farah Karimi. ‘Het antwoord van Nederland op extreme ongelijkheid, groeiende instabiliteit, en miljoenen vluchtelingen is: nog meer bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking en meer geld naar handel. Het is een gevaarlijke vorm van ontkenning van de risico’s, maar ook van de kansen die we hebben om iets aan de problemen in de wereld te doen. Juist nu moeten we structureel investeren in ontwikkeling, om zo instabiliteit tegen te gaan en perspectief te bieden in de armste landen.’

Volgens de verkiezingsprogramma’s wil een meerderheid van de politieke partijen meer investeren in ontwikkelingssamenwerking. Ook willen vele partijen een einde maken aan de toerekening van asielkosten aan het OS budget. Nu de kabinetsformatie in volle gang is, is het aan de partijen om dat voornemen waar maken.

‘Bij de inzamelingsactie van Giro555 voor honger in Afrika en Jemen werd terecht vaak gezegd: dit lost de structurele problemen toch niet op? Tegen al die sceptische mensen zeg ik: bonk aan de deur bij de formerende partijen en eis van hen dat ze meer geld vrijmaken voor ontwikkelingssamenwerking. VVD leider Mark Rutte beloofde tijdens de VN top in 2015 dat Nederland alles zal doen om de duurzame ontwikkelingsdoelen waar te maken. Ik daag hem uit: doe wat je belooft en maak een regeerakkoord met investeringen voor ontwikkeling, goed bestuur, basisdiensten en voedselzekerheid. En pak eindelijk klimaatverandering serieus aan.’

Uit onderzoek van Oxfam Novib bleek vorig jaar dat officiële ontwikkelingshulp een belangrijk, en onmisbaar instrument is om de duurzame ontwikkelingsdoelen, de SDGs, waar te maken. Rijke landen hebben zich net in 2015 opnieuw gecommitteerd aan het besteden van 0,7% van hun nationaal inkomen te besteden om extreme armoede en ongelijkheid tegen te gaan. In 2015 ondertekenden de regeringsleiders, onder wie Minister-President Rutte, de duurzame ontwikkelingsdoelen, de SDG’s, die als doel hebben om tegen 2030 extreme armoede en honger te beëindigen.

Einde

Noot voor de redactie:
• Voor nadere informatie: Ruud Huurman, 06 5117 5316
• De OESO-cijfer zijn hier beschikbaar: http://www.oecd.org/development/development-aid-rises-again-in-2016-but-flows-to-poorest-countries-dip.htm

Bron: Oxfam Novib, 11 april 2017