Foto: Jac. de Nijs, Anefo, Nationaal Archief

Eten voor India

In het voorjaar van 1966 halen Novib en andere Nederlandse hulporganisaties 26 miljoen gulden op met de actie Eten voor India. 50 miljoen Indiërs worden bedreigd door hongersnood. Maar liefst 956 gemeentehuizen, 2363 scholen en 3457 kerken doen mee aan de actie.

50 miljoen mensen honger

Eind 1965 dreigt in India een hongersnoodramp. Door het uitblijven van regen zijn oogsten mislukt en zijn er enorme voedseltekorten ontstaan in een land met een bevolkingsgroei van ruim 2 procent. 50 miljoen Indiërs worden bedreigd door hongersnood.

Televisie en radio

Novib, Mensen in Nood, Unicef, Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen (voorloper Kerkinactie) en Unesco Centrum Nederland lanceren op zaterdag 19 februari 1966 een landelijke televisie- en radiohulpactie: Eten voor India. Twee uur lang is de actie te zien en horen op de televisie en radio, met onder meer de Nederlandse televisiepresentatrice Mies Bouwman.

Eten voor India
Foto: Oxfam Novib
Eten voor India
Foto: Jac. de Nijs, Anefo, Nationaal Archief

10 ton levensmiddelen

Maar liefst 956 gemeentehuizen, 2363 scholen en 3457 kerken doen mee aan de actie, maar ook jeugdgroepen en bedrijven. Geldinzameling vindt plaats in verschillende openbare gebouwen, waar ambtenaren de donaties tellen en doorgeven aan de landelijke centrale in Amsterdam. Ook worden er veel producten in natura gedoneerd. Maar liefst 10 ton aan levensmiddelen wordt geschonken, waaronder melkpoeder, tarwebloem, rijst en havermout.

Eten voor India
Foto: Algemeen Handelsblad
Eten voor India
Foto: Jac. de Nijs, Anefo, Nationaal Archief

Nasleep

De actie krijgt een nasleep als de Indiase minister-president verklaart dat er geen honger in het land is en dat India zich niet wenst te presenteren als bedelaar aan de wereld. Journalisten bevestigen kort daarna dat in grote delen van het land weldegelijk sprake is van voedselgebrek. Tegelijkertijd verspreidt het gerucht dat er met geschonken levensmiddelen zwarte handel gedreven is. Een storm in een glas water, want uit onderzoek blijkt dat van zwarte handel geen sprake is en het gaat om 14 blikken havermout die in een winkel te koop zijn aangeboden.

Terug naar Geschiedenis van Oxfam Novib

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies