Home ActueelVerhalen Betrokken wereldreizigers
Foto: Oxfam Novib

Betrokken wereldreizigers

‘Armoedebestrijding werkt alleen met een totaalaanpak’

Ondernemers Frans en Joke Meijer reizen in hun zelfgebouwde camper de wereld rond. Ze bezoeken daarbij regelmatig onze projecten. 

Waarom zijn jullie zo betrokken bij het werk van Oxfam Novib?

‘Oxfam Novib is erg goed in het creëren van bewustwording over misstanden in de wereld. Net als Oxfam geloven wij dat je armoede alleen kunt oplossen met een totaalaanpak, waarin aandacht is voor werkgelegenheid, educatie, sanitair, gezondheid en mensenrechten.’

Wat zorgt volgens u voor een betere wereld?

‘Het is heel belangrijk dat we beseffen dat het hun problemen zijn, die zij moeten oplossen. Wij kunnen daar alleen bij helpen. Daarbij is het belangrijk dat we de mensen zelf verantwoordelijk maken voor hun projecten.’

Welk Oxfam Novib-project is jullie het meest bijgebleven?

Familie Meier 3‘Op de Westbank zijn we bij een Palestijnse organisatie geweest die door Oxfam werd ondersteund. Deze organisatie hielp mensen waarbij watervoorzieningen waren ingepikt door illegale Israëlische kolonisten. Daarop volgden protesten, die het Israëlische leger telkens neersloeg en waarbij wekelijks honderden traangasgranaten werden afgeschoten. De gebruikte granaten werden als een soort protestversiering langs de straten gehangen. Heel indrukwekkend.’

Waarom schenken jullie zo royaal ?

‘In Nederland hebben we een goed leven. Door veel te reizen, word je daar extra bewust van. Vraag je af – als je de middelen hebt natuurlijk – waarom je een tas van 500 euro zou kopen, terwijl je ook een goede hebt voor vijf tientjes. Wat heb je nodig en wat is alleen maar status? Je kunt je geld beter besteden aan een organisatie die mensen helpt die nagenoeg niets hebben.’

Foto: Chee Chee Leung / Oxfam

Doe mee!

Goed nieuws: de afgelopen 15 jaar is extreme armoede gehalveerd. Met jouw hulp kunnen we armoede voorgoed verslaan. 

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.