Home ActueelNieuws Kijk naar Maxi en Dolf in Shownieuws

Kijk naar Maxi en Dolf in Shownieuws

  • 2 oktober 2013

Met de actie The Bitter Taste of Sugar roept Oxfam Novib alle Nederlanders op om in actie te komen tegen landjepik. Onze supporters Dolf Jansen en Maxi Jazz zeggen ongesuikerd waar ’t op staat in SBS- Shownieuws, woensdag 2 oktober.

Onze supporters Dolf Jansen en Maxi Jazz zeggen ongesuikerd waar ’t op staat.
Foto:Chris de Bode/Oxfam Novib

Oxfam Novib-ambassadeur Dolf Jansen en Oxfam-supporter Maxi Jazz (ja, die van Faithless) moedigen iedereen aan om zich te uiten tegen het landbeleid van Coca-Cola, PepsiCo en het in Nederland minder bekende Associated British Foods.

Waarom? Omdat de suiker in de frisdranken van deze drie multinationals te vaak afkomstig is van land dat is ingepikt van boeren in ontwikkelingslanden. Hele dorpen verliezen zo hun bron van voedsel en inkomen.

Carli Hermès

Samen voeren we de druk op tegen dit ‘landjepik’. Misschien kom je Dolf en Maxi wel tegen als posterboys op grote abri’s bij jou in de buurt. Zij lieten hun statement op beeld vastleggen door de internationaal beroemde fotograaf Carli Hermès. SBS Shownieuws was erbij.

Van Faithless naar Oxfam

Cabaretier Dolf Jansen doet als ambassadeur met veel van onze projecten en campagnes mee, bijvoorbeeld in de succesvolle Groene Sint-actie voor eerlijke chocola. Rapper Maxi jazz is al jarenlang supporter van Oxfam. Hij was onder meer actief tijdens Live 8 en bij de G8-top in Duitsland. Momenteel treedt hij vrijwillig op als DJ in de Oxjam Music events in Engeland.

Behind the scenes

Fotograaf Chris Bode maakte een mooie Behind the Scenes reportage van de fotosessie met Maxi en Dolf.

Shownieuws, 2 oktober, 22.55 uur

Ook SBS Shownieuws was aanwezig en besteedt in de uitzending op woensdag 2 oktober om 22.55 uur aandacht aan de actie en fotosessie.

Actie voeren werkt

De actie The Bitter Taste of Sugar moet leiden tot concrete afspraken met de drie grote bedrijven. Ze moeten voorkomen dat hun suiker van gepikt land komt.

De suikeractie is onderdeel van onze campagne ‘Behind the Brands’ die de levensmiddelenindustrie oproept tot verantwoord produceren. In het voorjaar van 2013 voerden we, samen met Sylvana Simons een gelijksoortige actie. Binnen 3 maanden leidde dit al daadwerkelijk tot concrete afspraken met Mars, Nestlé en Mondelez om de positie van vrouwen in de cacaosector te verbeteren.

Bron: Oxfam Novib, 2 oktober 2013

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.