Foto: Oxfam Novib

Eerste microfinanciering in Bangladesh

De eerste stappen voor microfinanciering maakt Novib in Bangladesh met partnerorganisatie BRAC in 1976. BRAC groeit uit tot een van 's werelds grootste ngo’s en wordt internationaal gewaardeerd voor haar impact op armoedebestrijding.

Onafhankelijk en arm

Bangladesh Rural Advancement Committee (BRAC) wordt in 1972 opgericht direct na het einde van de onafhankelijkheidsoorlog van Bangladesh. Het jonge en dichtbevolkte Bangladesh krijgt te maken met hongersnood, natuurrampen en militaire coups. BRAC zet zich in voor de arme bevolking op het platteland. Novib steunt diverse programma’s van BRAC, waaronder het Rural and Credit Training Programme, een spaar- en kredietprogramma voor lokale gemeenschappen.

Kredietprogramma

In de jaren zeventig constateert Novib dat kleine en beginnende ondernemers in ontwikkelingslanden niet in aanmerking komen voor een lening bij een bank. Informele leningen bij onbetrouwbare kredietverstrekker hebben vaak hele hoge rentes, met risico’s op torenhoge schulden. Om ondernemers in ontwikkelingslanden een eerlijke kans te geven steunt Novib in 1976 het spaar- en kredietprogramma voor lokale gemeenschappen van BRAC.

Lening via kleine groepen

Partnerorganisatie BRAC selecteert eerst zorgvuldig de deelnemers. Deze selectie krijgt een voorbereidingsperiode van een jaar met informele educatie en spaarprogramma’s. Als een individu de educatieve cursus van BRAC heeft voltooid en een spaarbedrag heeft van 10 procent van de gevraagde lening, kan hij of zij een lening ontvangen via kleine informele groepen.

Het krediet bestaat deels uit geld en deels uit natura zoals geiten, koeien en kippen en bouwmaterialen. De armste huishoudens krijgen ook ondersteuning via een gezondheidsprogramma. 

Novib steunt BRAC ook in de jaren tachtig en begin jaren negentig, onder meer via de campagne Pakt Uit

BRAC
Foto: Oxfam Novib
BRAC
Foto: Oxfam Novib

Een van 's werelds grootste ngo’s

BRAC is ondertussen uitgegroeid tot een van 's werelds grootste ngo’s. De organisatie heeft meer dan drie miljoen huishoudens in Bangladesh bereikt. Naast microfinanciering geeft BRAC ook noodhulp bij rampen, organiseert gezondheidszorg, bouwt scholen en leert boeren hun oogsten te verbeteren en hoe te investeren in hun boerenbedrijven.

Oxfam-Novib_Bangladesh-BRAC-7112Mahmud RahmanOxfamNovib

Erkenning

BRAC wordt wereldwijd erkend voor haar impact. Microfinanciering wordt gezien als een van de belangrijkste instrumenten tegen armoede. Door de jaren heen professionaliseert Novib de methode van microfinanciering. Veel andere organisaties kopiëren BRAC’s geïntegreerde aanpak voor armoedebestrijding. Het idee voor microfinanciering komt van bankier Muhammad Yunus, die in 2006 de Nobelprijs voor de Vrede hiervoor krijgt.

BRAC
Foto: Oxfam Novib
BRAC
Foto: Oxfam Novib

Belang van lokale hulporganisaties

Oxfam Novib heeft een lange traditie in samenwerking met lokale partnerorganisaties zoals BRAC. Wij zijn ervan overtuigd dat het vergroten van draagkracht van de lokale hulporganisaties de beste en snelste manier is om hulp terecht te laten komen bij die mensen die dat het hardst nodig hebben. Zeker ook in geval van nood fungeren lokale hulporganisaties als first responders. Zij kennen als geen ander de context en weten wat het hardst nodig is op een locatie. Zo kunnen we de meest kwetsbare mensen als eerste bereiken.

Terug naar Geschiedenis van Oxfam Novib

Ja, ik wil per e-mail informatie ontvangen over activiteiten, producten en manieren om Oxfam Novib te steunen.
privacy

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies