Home ActueelBlogs Ik stap over (4): Hoop putten uit de achtbaantheorie

Ik stap over (4): Hoop putten uit de achtbaantheorie

  • 17 mei 2017
De achtbaantheorie: als andere mensen kunnen overstappen, dan kan ik het ook.

Ik wist nooit wat ING deed met mijn geld. Nu weet ik dat wel. Dus stap ik over.

Vorig blog gemist?

De meeste dingen die je nog nooit gedaan hebt, zijn een beetje eng. Leren fietsen, je eerste spreekbeurt, je eerste sollicitatiegesprek. Gelukkig belooft de Triodosbank me zijwieltjes, in de vorm van de Overstapservice

De Triodosbank heeft geen filialen, dus veilig thuis, van achter mijn computer kan het Grote Overstappen beginnen.

Het begint allemaal met het openen van een rekening. Dat is aan de ene kant heel eenvoudig, aan de andere kant best wel wat gedoe. 

Mijn naam, adres en andere persoonlijke informatie invullen, dat lukt me wel. Het gedoe zit ‘m in het opsturen van een paspoortkopie en het printen en ondertekenen van het Overstapformulier. Maar alles bij elkaar kost het hooguit een avondje Netflix.

Overstappene van bank: gebruik de overstapservice

De overstapservice belooft overstappen makkelijk te maken door incasso's door te sturen naar je nieuwe bank. 

Over die Overstapservice: het maakt niet uit waar je bankiert of waar je naar overstapt. Deze service belooft dat al je financiële transacties, van salarisstorting tot incasso voor elektra, meeverhuizen naar je nieuwe rekening. In mijn geval eh, NL-vraagteken-vraagteken-TRIO-nog wat.

Dat is toch wel spannend. Vind ik over een paar maanden aanmaning na aanmaning op de mat? Het goede nieuws is: velen zijn me al voorgegaan. Ik put hoop uit mijn achtbaantheorie: als andere mensen lachend uitstappen, waarom zou ik mij dan slecht bevallen? 

Na een paar dagen vind ik de eerste Triodospost in mijn brievenbus. En dat gaat eigenlijk de hele week zo door. Na mijn bankpas volgt een digipas voor online bankieren. Later vallen ook de bijbehorende pincodes in de bus. Alles apart voor de veiligheid. Ook via de e-mail weet de Triodosbank me goed te vinden. Of ik alles wel heb ontvangen, vragen ze.

Alles in wat ik mijn brievenbus vind, spreekt voor zich. Voor ik het weet staat de Triodos app op mijn telefoon, kan ik internetbankieren en zelfs pinnen lukt. Al voelt het heel even of de zijwieltjes zijn afgebroken wanneer ‘verkeerde pin’ in het scherm verschijnt. De tweede keer lukt het wel.

Het laatste poststuk in mijn brievenbus is ook het meest spannende: een brief over de Overstapservice. Ik kom er niet uit. Wat gaat vanzelf? En wat moet ik zelf regelen? Het voelt of mijn vader mijn fietsje te vroeg heeft losgelaten. Zwabberend maak ik gauw wat geld over naar NL-nogwat-TRIO. Het zal me niet gebeuren dat…

Dan een brief van de ING. Dat ze het jammer vinden dat ik wegga als klant. Maar dat ze m’n overstap zo eenvoudig mogelijk zullen maken. Stap toch uit die kolen, denk ik. Dan was ik gewoon gebleven.

Volgend blog: 

Probleemloos veranderen van bank

Dit is het laatste blog in een serie over overstappen van bank. Kijk op eerlijkegeldwijzer.nl om te zien waar jouw bank in investeert of een klacht in te dienen als je het niet eens bent met het beleid van je bank.


Guido CastagnaOver de auteur

Guido Castagna werkt als content manager voor Oxfam Novib. Hij volgt het werk van Oxfam op de voet en deelt verhalen daarover met het Nederlandse publiek. Eerder werkte hij als journalist en schreef het boek ‘Met de beste bedoelingen’ over de impact van kleinschalig ontwikkelingswerk. Waar mogelijk probeert Guido de wereld zelf eerlijker te maken. Bijvoorbeeld door geen vlees te eten, geen auto te kopen en te bankieren bij een duurzame bank.


 

Bron: Oxfam Novib, 17 mei 2017

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.