Mathilde Lageman & Willem van der Velden – STE Languages

  • 9 april 2018

Ruud Broekman - Plan en Project

Klanten beter en met meer vertrouwen laten communiceren, dat is de missie van taleninstituut STE Languages. ‘We geven mensen een duwtje in de goede richting, zodat zij zich kunnen ontwikkelen.’ Het steunen van ondernemers in ontwikkelingslanden sluit hier naadloos op aan. ‘Kleine initiatieven met grote impact.’

STE Languages is een taleninstituut in Eindhoven. Het bedrijf, dat voortkomt uit de taalafdeling van Philips, geeft al meer dan 30 jaar taaltrainingen, cursussen en workshops aan medewerkers van internationale bedrijven en aan particulieren.

Thuis voelen

Mathilde Lageman en Willem van der Velden, directeuren van STE Languages, leggen precies uit wie de klanten zijn. Mathilde: ‘Wij geven veel taaltrainingen aan grote bedrijven, de meeste in en rondom Eindhoven. Ook aan expats in Nederland, die voor lange tijd hier zullen verblijven en zich in Nederland willen thuis voelen. Daarnaast werken we regelmatig met mkb’ers, particulieren en hoger opgeleide vluchtelingen die voor hun inburgering het Staatsexamen NT2 I en II willen halen, of daarna een vervolgopleiding willen doen.’

Klant centraal

Het taleninstituut stelt de klant centraal en hecht veel waarde aan het begrijpen van de cursist. Voor het slagen van de cursus, maar ook in het belang van de cursist. Mathilde: ‘Wij doen wellicht meer dan gemiddeld ons best in het begrijpen van de cursist. Want achter iedere cursist zit een verhaal, soms een heel levensverhaal. En deze verhalen komen tijdens een training vaak naar boven. Zeker bij vluchtelingen en expats.’

‘Als dat gebeurt, zijn wij een luisterend oor’, vervolgt Mathilde. Dat is belangrijk als je wilt dat mensen zich veilig voelen in de groep en met respect met elkaar omgaan, stelt de directeur. ‘Wij staan voor verbinden, elkaar begrijpen en helpen. Juist zo kunnen we een steentje bijdragen aan de ontwikkeling, het initiatief nemen en het leren van de klant. Oftewel, wij helpen hen verder komen.’

Concreet en menselijk

Dit ‘verder komen’ is ook de kern van het steunen van het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk. Willem: ‘Wij vinden het belangrijk om een sociaal gezicht te hebben en daarom zijn we lid van het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk. Als bedrijf moet je niet alleen aan winst denken. Je moet ook een stukje delen en weggeven. Een hand uitreiken naar anderen die het nodig hebben.’

Ook het internationale karakter van Oxfam Novib spreekt het taleninstituut aan, waar ruim 80 nationaliteiten studeren. Willem: ‘Oxfam Novib werkt in zoveel landen. Juist dat past goed bij ons bedrijf, met mensen uit alle continenten. Wij en vooral onze cursisten herkennen ons in de ondernemers in de verschillende ontwikkelingslanden. Kleine initiatieven met grote impact. Concreet en menselijk, waarbij mensen het uiteindelijk zelf moeten doen. Net als hier, mensen een duwtje in de goede richting geven, zodat zij zich kunnen ontwikkelen.’

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies