Onze aanpak: meerjarencampagne

In onze vorige campagne Behind the Brands spoorden we de 10 grootste levensmiddelenbedrijven ter wereld aan om werk te maken van een duurzamer beleid. De komende jaren richten we ons met verschillende acties op de grote supermarkten in Nederland. In eerste instantie om aandacht te vragen voor de arbeidsomstandigheden van de mensen die ons voedsel maken.

Wereldwijde actie

Met de Behind the Barcodes-campagne bundelen we wereldwijd de krachten om het lot van miljoenen kleine voedselproducenten en kwetsbare arbeiders in ontwikkelingslanden te verbeteren.

Ook onze collega's in landen als Groot-Brittannië, Duitsland, Thailand en de Verenigde Staten gaan met supermarkten in gesprek die daar de markt domineren. Zo willen we met één campagne zoveel mogelijk bereiken.

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Wat kunnen supermarkten doen?

  • Onderzoeken wat er misgaat in de keten;
  • Zorgen voor transparantie, ook richting de consument;
  • Samenwerken met leveranciers om uitbuiting te stoppen;
  • Een fatsoenlijke prijs betalen;
  • Anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen.

Onderzoek naar supermarkten

Uit ons onderzoek blijkt dat het voor kleinschalige producenten en arbeiders heel goed mogelijk is om een eerlijk inkomen te verdienen. En als het geld binnen de keten eerlijker verdeeld wordt, dan kan de prijs van jouw boodschappen gelijk blijven. 

Winst maken is prima. Maar niet over de ruggen van de meest kwetsbare mensen.

BtB 2019 scorecard_crop.jpg

Lees hier  alles over de Nederlandse en internationale ranglijst.

Druk van twee kanten

We gaan er alles aan doen om onze supermarkten aan te sporen hun beleid en praktijken socialer en duurzamer te maken. Tegelijkertijd geven we de mensen achter ons voedsel een stem. Bijvoorbeeld door hen te helpen zich te organiseren en samen een vuist te maken richting hun werkgever of afnemer.

Door te luisteren naar de wensen van de mensen die ons eten maken, kunnen we samen met hen aanbevelingen formuleren voor betere omstandigheden. Zo kunnen bijvoorbeeld garnalenpellers in Indonesië, mangowerkers in Brazilië of theepluksters in India zelf ook in actie komen. Zo zorgen we voor maximale druk op de supermarkten.

Uitbuitingsvrije schappen

We willen dat jij als consument alleen nog eerlijke producten in het schap vindt. Producten zonder verborgen ingrediënten. Help mee. Eis eerlijke boodschappen.

Teken de petitie

Ja, ik wil per e-mail informatie ontvangen over activiteiten, producten en manieren om Oxfam Novib te steunen.
privacy

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies