Help uitbuiting de schappen uit
Foto: Tatiana Cardeal / Oxfam

Wij willen eerlijke boodschappen

Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Met onze Behind the Barcodes-campagne strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.

Wat is het probleem? 

Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.

Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.

Hoe lossen we dit op?

De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.

Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd. 

Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 de wereldwijde campagne Behind the Barcodes gestart. De boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden?

Zo helpen wij uitbuiting de schappen uit

Petitie-overhandiging 'Wij willen eerlijke boodschappen' aan Lidl
Foto: Arie Kievit
Resultaten

Campagnevoeren werkt!

Dit hebben we bereikt

Maria uit Brazilië verdient nauwelijks aan de koffie die zij plukt
Foto: Tatiana Cardeal / Oxfam Brasil
Over Behind the Barcodes

Meer info & veelgestelde vragen

Heb je vragen over onze campagne, onze doelen en onze werkwijze? Lees hier onze antwoorden op veelgestelde vragen.

Wil je meer weten over hoe we campagne voeren? Lees hier meer over onze meerjarenaanpak.

Hier zetten we onze publicaties (onderzoeken en samenvattingen) over wat zich afspeelt achter de streepjescode voor je op een rij.

Maria: 'Alleen de plantage-eigenaar heeft geprofiteerd'

13 uur per dag zwoegen en amper genoeg verdienen om je gezin eten te kunnen geven: dit was de realiteit voor de Braziliaanse Maria (37). Om haar 2 kinderen te onderhouden zag ze zich genoodzaakt als seizoensarbeider op een koffieplantage aan de slag te gaan. Daar werkte ze onder omstandigheden die aan slavernij doen denken.

Van 5 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds plukte Maria koffiebonen, met slechts een pauze om tussen de koffieplanten wat te eten. Ook naar het toilet gaan moest op het veld, want een wc ontbrak. Altijd lagen risico's op de loer als regen, kou en slangenbeten. Van Maria’s al schamele loon bleef bijna niets over, want beschermende kleding en vervoer moest ze zelf betalen. Het was net genoeg om van te kunnen eten.

Alleen de plantage-eigenaar heeft geprofiteerd van alle koffie die we hebben geplukt. Wij verdienden er niets aan.

 

Maria Behind the Barcodes spike

Nieuws rond de campagne

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies