weinig ambitieuze reacties bedrijven op campagne

  • 27 februari 2013

De eerste reacties van voedselgiganten Unilever, Nestlé en Mars op de nieuwste Oxfam campagne Behind the Brands zijn nog niet voldoende vindt Oxfam Novib.

 
Een boerin spreidt cacaobonen om te drogen in de zon.
Foto:George Osodi/Oxfam

“De tien grootste levensmiddelenbedrijven doen te weinig voor de mensen die hun gewassen verbouwen. En dat weet de consument sinds dinsdag 26 februari ook. Met direct resultaat. Op de eerste dag hebben alleen in Nederland al honderden mensen de petitie van Behind the Brands getekend om de voedselgiganten te bewegen tot een socialer en duurzamer beleid. De eerste reacties van de voedselgiganten hierop zijn onvoldoende.” Dat zegt Farah Karimi, directeur van Oxfam Novib.

bedrijven over Behind the Brands

Het Nederlands-Britse Unilever erkent in een reactie aan Nu.nl de problemen met oneerlijke onteigening van land en vrouwenrechten. Maar, zegt het bedrijf, zulke grote problemen kunnen niet door voedselproducenten alleen worden aangepakt. Nestlé laat de NOS weten dat er ruimte is voor verbetering en dat het bedrijf gestart is met projecten om de levensomstandigheden voor boeren te verbeteren. Mars zegt op Radio 1 onder andere dat boeren niet efficiënt werken.

Kijk voor een volledig overzicht van de bedrijfsreacties op de campagnesite 'Behind the Brands'.

tijd voor actie

“Wij zijn blij dat bedrijven de problemen  onderschrijven die wij aankaarten. Maar het gevoel voor urgentie is nog onvoldoende. De bedrijven moeten meer willen weten over de problemen in de voedselketen, ze moeten transparanter worden over die problemen en wat ze er aan gaan doen en ook duidelijk  actie ondernemen. Alleen verwijzen naar een goed bedoeld project is onvoldoende.  Het helpt de mensen in de projecten, maar biedt geen structurele oplossing tegen honger en armoede.” Met een speciale scorekaart is precies te zien op welke thema’s de tien grote voedselbedrijven hun beleid moeten verbeteren. Geen van de bedrijven heeft nu een algemene goede score. En dat moet anders. Oxfam Novib houdt de voortgang van de bedrijven bij.

over Behind the Brands

1 op de 8 mensen gaat met honger naar bed. Juist voor levensmiddelenbedrijven zou dat een doorn in het oog moeten zijn. Toch gebruiken de tien grootste levensmiddelenbedrijven hun invloed te weinig om honger en armoede aan te pakken. Oxfam onthult in Behind the Brands en het gelijknamige rapport de wereld achter de grote merken. Consumenten kunnen de scores van de bedrijven vergelijken en beoordelen. En hun macht gebruiken om de bedrijven aan te sporen tot duurzamer beleid. Behind the Brands is onderdeel van GROW, de internationale campagne van Oxfam voor een wereld waarin iedereen voldoende te eten heeft.

Laat ook van je horen! Ga direct naar Behind the Brands.

Bron: Oxfam Novib, 27 februari 2013

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies