Miljoenen burgers op de vlucht in vergeten burgeroorlog Jemen

• 21 september 2016

Al 18 maanden gaat Jemen gebukt onder de gevolgen van een burgeroorlog. De impact hiervan is verwoestend en miljoenen mensen kunnen amper overleven, zo stelt Oxfam Novib vandaag in haar nieuwe media briefing Picking up the Pieces.

Uit recent onderzoek waarbij Oxfam Novib met 1000 Jemenieten sprak die moesten vluchten, vertelde driekwart van de ondervraagden dat ze gedwongen werden hun huizen te verlaten als gevolg van luchtaanvallen en 1 op de vijf stelde dat hun huizen verwoest waren. Bijna 2/3 van de respondenten vertelde Oxfam Novib dat zij familieleden en naasten hebben verloren als gevolg van de oorlog. Miljoenen Jemenieten worden geconfronteerd met aanhoudend geweld, hoge werkloosheid, een toenemende schuldenlast en hoge voedselprijzen.

Burgeroorlog

Sinds het begin van de burgeroorlog  in maart 2015 zijn 3799 burgers gedood en 6711 gewond geraakt door grootschalige gevechten en lukrake beschietingen. Meer dan 3 miljoen mensen zijn gedwongen te vluchten en meer dan 80% van de bevolking is afhankelijk van humanitaire hulp om te overleven. De helft van de bevolking heeft niet genoeg te eten. In sommige gebieden wordt voedselhulp door de strijdende partijen opzettelijk verhinderd.

Bommen

‘Bommen op markten, bruiloften, ziekenhuizen en scholen – in Jemen speelt zich een grote en vergeten tragedie af. De internationale gemeenschap laat het hier faliekant afweten’, vertelt Annick van Lookeren Campagne, humanitair beleidsadviseur van Oxfam Novib.

Mensen verliezen hun inkomsten, en de inflatie is torenhoog. De private sector in Jemen staat op instorten door de burgeroorlog, één op de vier bedrijven heeft de deuren gedwongen moeten sluiten en70 procent van de werknemers is ontslagen. Het conflict heeft al geleid tot 7 miljard dollar aan vernielingen en meer dan 12 miljard dollar aan economische verliezen. De overheid staat op instorten, waarbij overheidsdiensten verdwijnen en salarissen en uitkeringen niet meer uitgekeerd worden.

Munitie

‘’ Burgers die toch proberen terug te keren naar huis worden geconfronteerd met onontplofte munitie, vernietigde scholen, fabrieken en gezondheidscentra,’’  zo stelt Van Lookeren Campagne.  ‘’ De Jemenieten die wij spraken melden dat de criminaliteit is toegenomen en toenemend geweld tegen- en uitbuiting van vrouwen. Kinderen en jonge mannen worden gedwongen zich aan te sluiten bij gewapende groepen. Meldingen van gedwongen kindhuwelijken nemen toe omdat families op die manier hun dochters trachten te beschermen tegen geweld en armoede. ‘’

Escalatie

Wapenleveranties aan elke betrokken partij in het conflict kan tot verdere escalatie leiden en de gevechten verlengen, waardoor Jemenieten kwetsbaarder worden voor geweld en schendingen van mensenrechten. In het bijzonder de Verenigde Staten en Groot-Brittannië zijn belangrijke leveranciers van wapens aan de door de Saoudi Arabië geleide coalitietroepen. Oxfam Novib roept de Nederlandse regering op haar bondgenoten aan te spreken op deze wapenleveranties. Gezien de vele schendingen van het internationaal humanitair recht en de mensenrechten is het Nederlandse wapenembargo tegen Saoedi-Arabië de enige juiste weg.

Oxfam Novib is er van overtuigd dat de burgeroorlog in Jemen alleen beëindigd kan worden door een politieke oplossing die alleen via onderhandelingen bereikt kan worden. Regeringen en donoren moeten de strijdende partijen oproepen tot een politieke oplossing van de crisis, de vredesonderhandelingen tussen de strijdende partijen volop steun geven, en wapenleveranties aan alle partijen te stoppen.

Noot voor redactie :
Annick van Lookeren Campagne, humanitair beleidsadviseur van Oxfam Novib is beschikbaar voor interviews. De mediabriefing is bijgesloten, contact Jules van Os, persvoorlichter Oxfam Novib, 0651573683

Bron: Oxfam Novib, 21 september 2016