CPB doorrekening : Politieke partijen kiezen voor investeren in ontwikkeling

• 16 februari 2017

Na jaren van drastische bezuinigingen willen de meeste partijen weer fors investeren in internationale samenwerking.

De extra investeringen variëren van 200 miljoen tot  2,1 miljard euro. Dat blijkt uit de opgegeven bedragen voor het budget Ontwikkelingssamenwerking, die vandaag in de CPB doorrekeningen bekend zijn gemaakt. Die uitgaven blijken economisch volledig haalbaar.

Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib: ‘Wij zijn blij met de keuze van partijen om meer te investeren. Dit bleek al eerder uit de programma’s maar nu hebben we de echte cijfers. De doorrekeningen laten zien dat er geen economisch argument is om dat niet te doen. Het is dus aan politici om hun verantwoordelijkheid te nemen en hiervoor ook op te komen straks aan de formatietafel.’

Groen Links, Denk en PvdA investeren het meest in ontwikkeling, met respectievelijk 2,1 (Groen Links en Denk) en 2 miljard euro. Daarna volgen D66 met 1,1 miljard, SP met 500 miljoen en CDA en SGP met 200 miljoen. Oxfam Novib en de ontwikkelingsorganisaties hebben de partijen opgeroepen de trend van afbraak te keren. Partijen maken nu duidelijk dat ze dit willen. Veel partijen investeren echter nog niet genoeg om de Motie Grashoff, waarbij Nederland terug gaat naar 0.7% van het BNI voor OS aan het einde van de komende kabinetsperiode, uit te voeren.

De VVD bezuinigt 2,7 miljard, waarmee alleen nog geld overblijft voor noodhulp en lopende verplichtingen, en VNL wil ontwikkelingssamenwerking helemaal afschaffen. De PVV heeft geen cijfers aangeleverd, maar wil OS eveneens helemaal afschaffen.

Farah Karimi: ‘Deze partijen suggereren dat zij opkomen voor de belangen van Nederlanders, maar ze houden de kiezers voor de gek. Nederland ervaart al volop de gevolgen van internationale onrust en wereldwijd stijgen de kosten ten gevolge van klimaatverandering. Als we niet reageren, zullen de toekomstige kosten niet te overzien zijn. Investeringen in ontwikkelingssamenwerking vormen maar een heel klein percentage van onze rijksuitgaven, maar ze zijn onmisbaar om ons eigen land, en kwetsbare landen elders in de wereld sterker en veiliger te maken.’

Bron: Oxfam Novib, 16 februari 2017