Voedselbedrijven verbeteren opnieuw hun beleid

  • 9 oktober 2014

De voedselindustrie pakt onrecht en armoede in de productieketen steeds beter aan. Met succes hebben we met z’n ruim 700-duizenden de grootste voedselbedrijven van de wereld wakker geschud. Maar voor een eerlijk voedselsysteem blijft jouw steun nodig!

Foto:Tatiana Cardeal/Oxfam
Klimaatverandering

Vandaag is de nieuwe ranglijst van de campagne Behind the Brands uitgekomen, de vierde in anderhalf jaar tijd. En wat blijkt? Ieder bedrijf waar we onze campagnepijlen op hebben gericht, heeft zijn beleid verbeterd. General Mills en Kellogg bijvoorbeeld zegden nog deze zomer toe de uitstoot van broeikasgassen in hun productieketen te verminderen.

Verantwoord ondernemen

Dankzij Behind the Brands voeren internationale bedrijven een race naar de top van verantwoorde bedrijfsvoering. Zij worden aangemoedigd door bijna 700.000 supporters van Behind the Brands, misschien ook wel door jou! De bedrijven luisteren en sporen elkaar zelfs aan. Kijk hieronder op de interactieve scorekaart welke vooruitgang jouw favoriete merk heeft gemaakt.

Landjepik

Na een spannende nek-aan-nekrace voeren Nestlé en Unilever samen de nieuwe ranglijst aan. Met zijn toezegging om landjepik uit te bannen, scoort Coca-Cola een 8 voor landrechten. Unilever onderscheidt zich met een 8 door de meeste internationale erkende rechten van arbeiders te erkennen.  Maar Danone toont weinig betrokkenheid bij de rechten van vrouwen en boeren, en scoort op beide onderwerpen een 1.

Hoe werkt de scorekaart?

De Behind de Brands-ranglijst vergelijkt en beoordeelt het beleid en de beloftes van de 10 grootste voedselbedrijven van de wereld. We doen dit op de thema’s land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, water en transparantie. Ook kijken we naar de eisen die op die thema’s aan toeleveranciers worden gesteld.

Wat kan ik doen?

Je ziet het aan de ranglijst: bedrijven zijn gevoelig voor de druk van honderdduizenden supporters van Behind the Brands. Doe met ons mee om honger, armoede en onrecht verder terug te dringen.

{sml_calltoactionbutton(buttontext="Sluit je aan! ",colour="pink",link=http://www.behindthebrands.org,alt="Sluit je aan! ",target="_blank",box="none")}

Bron: Oxfam Novib, 9 oktober 2014

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies