Investeerders vragen voedselgiganten om transparantie

  • 17 september 2013

31 grote investeringsfondsen spreken vandaag de 10 grootste voedselmultinationals aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een grote steun voor onze campagne ‘Behind the Brands’.

 
Foto:Oxfam

De fondsen, waaronder Calvert Investments, F&C Asset Management, BNP Paribas Investment Partners en Avia Investors, stuurden een gezamenlijke brief naar The Big Ten. Hierin vragen ze de bedrijven meer te doen aan de sociale- en milieuproblemen bij de productie van hun grondstoffen. Bovendien moeten de voedselgiganten transparanter te werk gaan. De fondsen, samen bijna goed voor 1,5 biljoen dollar en  zeer invloedrijk, sluiten zich aan bij onze campagne.

Update van de scorekaart

Zes maanden na de lancering van the Behind the Brands campagne gaat het langzaam beter met de groten van de voedingsmiddelenindustrie. Zo erkent Nestlé landrechten een stuk beter. Het is zelfs het eerste bedrijf dat het principe onderschrijft dat lokale gemeenschappen vooraf hun toestemming moeten geven, op basis van informatie (Free and Prior Informed Consent), wanneer hun land wordt verkocht of verhuurd voor de verbouw van grondstoffen. Dit staat nu in de richtlijnen voor leveranciers, die de suiker, soja, palmolie en andere goederen leveren.

Kleine verbeteringen

Ook Coca Cola voert kleine verbeteringen door. Haar leveranciers moeten nu watervervuiling en de uitstoot van broeikasgassen meer beperken en biodiversiteit beschermen of verbeteren. Unilever scoort één punt hoger op vrouwenrechten, omdat ze de Women’s Empowerment Principles  van de Verenigde Naties heeft ondertekend. Maar Unilever, dat nu nog een 4 scoort, kan nog een hoop verbeteren op het gebied van vrouwenrechten.

We zijn er nog niet

Ondanks deze verbeteringen zijn we er nog niet. Nog steeds scoort geen enkel bedrijf over de hele linie hoger dan een ‘voldoende’. En Associated British Foods, General Mills en Kellogg’s staan nog steeds onderaan de ranglijst, met weinig tekenen van vooruitgang. Dat kan beter.

Check je favoriete merk

Check hoe je favoriete merken er voorstaan op onze scorekaart en spreek ze aan op hun beleid.  Samen kunnen we ervoor zorgen dat deze bedrijven steeds meer verbeteringen doorvoeren. Het begin is er.

Bron: Oxfam Novib, 17 september 2013

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies